Harian Metro

Bertelagah isu pengisytih­aran harta

-

Kuala Lumpur: Sesi perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Antiberita Tidak Benar 2018 di Dewan Rakyat, semalam, menjadi ‘gelanggang’ bedal-membedal antara Ahli Parlimen dari Parti Amanah Negara (PAN) dan PAS.

Senario itu dilihat ketika Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali (PAS-Kuala Nerus) sedang berbahas mengenai RUU itu sebelum Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa (PAN-Parit Buntar) dilihat bangun tiga kali untuk bertanyaka­n soalan yang dilihat berbaur provokasi berkaitan deklarasi aset oleh pemimpin PAS.

Pertanyaan Mujahid itu diajukan ketika Mohd Khairuddin bercerita mengenai PAS yang kononnya difitnah menerima wang 1Malaysia Developmen­t Berhad (1MDB), selain dirinya yang menjadi mangsa tohmahan dan berita palsu apabila ada pihak mendakwa beliau membeli kereta menggunaka­n wang daripada UMNO.

“Itu adalah fitnah yang sangat besar, menyatakan PAS terima duit daripada UMNO. Ini tohmahan.

“Ada juga kata saya beli kereta guna duit UMNO. Saya bukan hanya terima gaji daripada Parlimen semata-mata, saya juga adalah ahli perniagaan, mempunyai kewangan sendiri. Ini tuduhan jahat, merosakkan maruah,” katanya.

Mujahid kemudian bangun bertanya sama ada tohmahan yang dialami Ahli Parlimen Kuala Nerus itu dapat dielakkan jika mereka membuat deklarasi aset kepada umum.

Mohd Khairuddin berkata, deklarasi aset adalah perkara baik, namun tidak semestinya dilaksanak­an secara terbuka, sebaliknya ia boleh dilakukan kepada parti masing-masing.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia