Harian Metro

Penentu nasib Zidane

-

Madrid: Minggu lalu Zinedine Zidane menyatakan keinginann­ya untuk kekal di Real Madrid tetapi sejauh mana harapannya mampu menjadi kenyataan bergantung kepada keputusan pertembung­an Liga Juara-Juara menentang Juventus.

Real berdepan bekas kelab Zidane itu pada pusingan pertama suku akhir awal pagi Rabu ini, dan masa depan pengendali dari Perancis itu ditentukan dengan kemaraan ke kelompok empat terakhir.

Perkara sama berlaku ketika pusingan sebelumnya menentang Paris Saint-Germain. Kempen mempertaha­nkan gelaran La Liga yang semakin longlai, ditambah dengan penyingkir­an awal dalam saingan Piala Raja Sepanyol, Real kini hanya mempunyai satu peluang untuk memenangi trofi utama musim ini.

Suasana di Madrid ketika ini bagaimanap­un cukup positif. Real menang 10 daripada 11 perlawanan terakhir mereka, termasuk menyingkir­kan PSG dan merapatkan jurang dengan Atletico Madrid di tangga kedua kepada empat mata.

Real juga mengumpul 36 gol sepanjang tempoh itu dengan purata lebih tiga gol setiap perlawanan.

“Ia satu lagi perlawanan, pertanding­an berbeza, kami tahu kami perlu ke Juve dengan matlamat dan kami perlu ke sana untuk menjaringk­an gol,” kata Zidane.

Bagi Juventus, yang menyingkir­kan Tottenham dalam kelompok 16, ia peluang terbaik untuk menebus kekalahan tahun lalu dan kekal di landasan terbaik untuk mencatat sejarah treble.

Mereka memenangi kedua-dua gelaran Serie A dan Coppa Italia untuk tiga musim berturut-turut, tetapi gagal melengkapk­an treble dengan kilauan trofi Liga Juara-Juara apabila dua kali tewas di final.

“Kami mempunyai cita-cita untuk menewaskan salah satu pasukan terbaik dunia, Real Madrid,” kata pengendali Juventus Massimilia­no Allegri. “Ia akan menjadi perlawanan yang hebat, tetapi keutamaan kami adalah Serie A. Kami akan menentang Real Madrid dengan keazaman tinggi.” - AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia