Harian Metro

Sentuhan ‘magis’ Amira Daniea

- Nor ‘Asyikin Mat Hayin asyikin.mat@hmetro.com.my

Di sebalik kekurangan diri pasti ada kelebihan menjadikan seseorang itu istimewa berbanding yang lain.

Apatah lagi jika dilahirkan sebagai seorang yang mengalami gangguan spektrum autisme (ASD) tapi memiliki bakat melukis melebihi kebolehan rakan seusianya yang normal.

Kunjungan penulis ke rumah remaja ini di Setiawangs­a, Kuala Lumpur disambut dengan pelbagai lukisan.

Terbukti sentuhan ‘magis’ Amira Daniea Saiful Amri, 13, menjadikan lukisan itu begitu sempurna, menarik dan boleh memukau sesiapa saja yang melihatnya.

Amira Daniea dilahirkan di Dublin, Ireland dikesan mengalami ASD pada usia dua tahun tiga bulan. Dia kemudian menerima terapi awal intervensi di negara terbabit sebaik disahkan mengalami ASD.

Murid Sekolah Kebangsaan Setapak itu juga ahli Koir Persatuan Autisme Kebangsaan Malaysia (NASOM), Maestro dan kerap menerima undangan membuat persembaha­n. Dianggarka­n terdapat kira-kira 150,000 pelarian di negara ini dan penghijrah­an itu bukan kerelaan mereka tapi terpaksa meninggalk­an tanah air tercinta demi keselamata­n diri serta keluarga.

Mereka bersyukur dapat membebaska­n diri daripada ancaman keselamata­n namun terpaksa berhadapan cabaran untuk memulakan kehidupan baru di bumi asing.

Ada dalam kalangan mereka terpaksa menjadi gelandanga­n kerana ketiadaan wang untuk menyewa rumah selain masalah berkomunik­asi dengan penduduk tempatan.

Bagaimanap­un, keperitan hidup mereka sering mendapat perhatian rakyat negara ini termasuk Love&Respect Transforma­tion Center (LRTC) iaitu syarikat yang melakukan kerja sosial untuk memperjuan­gkan nasib pelarian dan membantera­s kemiskinan golongan memerlukan di negara ini.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia