Harian Metro

Pemandu maut dihempap kepala lori

- Junaidi Ladjana junaidi_ladjana@nstp.com.my Mohd Roji Kawi mdroji@nstp.com.my

Seorang lelaki tercampak dari lori kontena dipandunya sebelum dihempap kepala kenderaan itu yang terbalik di Batu 14, Jalan Sibu-Bintulu, malam kelmarin.

Kejadian jam 10.20 malam itu menyebabka­n Tan Ah Chuan, 62, parah di kepala itu terlalu dalam,” katanya.

Menurutnya, dia kemudian meminta bantuan penduduk kampung untuk menyelamat­kan dua rakannya.

“Saya bersama mereka (mangsa) dengan dua lagi rakan pergi ke sungai itu untuk mandi,” katanya.

Dalam kejadian jam 1.30 tengah hari itu, Nordiana Elesar, 15, dan rakannya dikenali sebagai Dinda, 15, ditemui lemas oleh penduduk kampung dan anggota bomba.

Difahamkan, ketika kejadian kedua-dua remaja perempuan itu bersama tiga dan meninggal dunia sertamerta di lokasi kejadian.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkua­saan Trafik Sarawak Superinten­dan Alexson Naga Chabu berkata, mangsa dikatakan memandu sendirian dari arah Bintulu menghala ke Sibu sebelum kenderaan itu hilang kawalan dan terbabas.

“Mangsa disahkan meninggal dunia di tempat kejadian dan mayatnya rakan mereka termasuk dua lelaki dipercayai ke sungai di kampung berkenaan untuk mandi.

Ketika berada di tepi sungai, kedua-dua mangsa dikatakan tergelinci­r lalu terjatuh sebelum rakan mereka yang melihat kejadian itu segera meminta bantuan penduduk dan menghubung­i bomba.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Penampang Zainal @ John Radsung berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 1.50 tengah hari sebelum sepasukan dihantar ke Hospital Sibu untuk dibedah siasat.

“Kes masih disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987,” katanya.

Sementara itu, jurucakap Pusat Gerakan Operasi

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak berkata, sembilan anggota termasuk dua anggota Perkhidmat­an Bantuan Kecemasan Perubatan anggota ke lokasi kejadian bagi menjalanka­n operasi mencari dan menyelamat dengan bantuan penduduk kampung.

“Pada jam 3.17 petang, seorang daripada penduduk yang menyertai operasi menemui kedua-dua mangsa di dasar sungai, tidak jauh dari lokasi mereka dilaporkan hilang.

“Mayat kedua-dua mangsa kemudian diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan lanjut,” katanya. (EMRS) dari Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Merah dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan mengenai kejadian itu.

“Anggota kami mengeluark­an mangsa yang tersepit di bawah kenderaan yang terbalik dan wakil perubatan dari Hospital Sibu yang memeriksa kemudian mengesahka­n mangsa maut akibat kecederaan parah di kepala,” katanya.

 ?? FOTO:
FOTO ?? PASUKAN mencari dan menyelamat bawa naik mayat
mangsa lemas yang ditemui.
MANGSA lemas dibawa ke Hospital Queen Elizabeth, Kota Kinabalu.
FOTO: FOTO PASUKAN mencari dan menyelamat bawa naik mayat mangsa lemas yang ditemui. MANGSA lemas dibawa ke Hospital Queen Elizabeth, Kota Kinabalu.
 ??  ?? KEADAAN lori mangsa yang terbabas di Batu 14, Jalan Sibu-Bintulu.
KEADAAN lori mangsa yang terbabas di Batu 14, Jalan Sibu-Bintulu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia