Harian Metro

Pertingkat usaha perkasa universiti ‘TAK SAMPAI HATI’

- Muhamaad Razis Ismail razis@nstp.com.my

Shah Alam: Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V mahu graduan dan warga Universiti Teknologi MARA (UiTM) meningkatk­an usaha memperkasa­kan universiti itu di peringkat global.

Baginda yang juga Canselor UiTM bertitah, ia boleh dilakukan melalui agenda pengantara­bangsaan mobiliti ke luar negara.

“Biarpun sudah hampir sebulan kejadian, hingga hari ini saya tidak mampu cerita perkara sebenar,” kata Mat Nawi Salleh, datuk kepada dua kanak-kanak yang menjadi yatim piatu selepas ibu bapa mereka maut dalam kemalangan jalan raya, bulan lalu.

Muhamad Amin Syahiran, 4, dan Muhamad Anas Akil, setahun, menjadi yatim piatu sekelip mata selepas ibu bapa mereka, Mohd Sazarim Mat Nawi, 31, dan Nur Annisa Ismail, 27, yang hamil dua bulan maut dalam kemalangan di Jalan Salor Baru, Kota Bharu, 12 Mac lalu.

Dalam kejadian jam 4.15 pagi, kereta Perodua Kancil dinaiki pasangan itu yang dalam perjalanan dari Kota Bharu ke Tanah Merah hilang kawalan sebelum bertembung dengan Proton Waja di laluan bertentang­an.

Pemandu Proton Waja berusia 44 tahun yang cedera pula dikejarkan ke Hospital Pasir Mas untuk rawatan lanjut.

Mat Nawi, 62, berkata, selepas kejadian itu, Muhamad Amin pernah beberapa kali bertanya mengenai ibu bapanya.

“Saya tidak sampai hati dan tidak tahu bagaimana

Titah baginda, UiTM mampu mengekalka­n reputasi graduan yang mempunyai kebolehpas­aran yang tinggi, berkualiti serta memenuhi keperluan kemahiran dan pengetahua­n masa kini.

“Suka beta berpesan kepada graduan serta warga universiti supaya meningkatk­an usaha ke arah memperkasa nak ceritakan perkara sebenar kepada cucu yang masih kecil. universiti di kaca mata komuniti global, menerusi agenda pengantara­bangsaan mobiliti ke luar negara.

“Beta pasti, ia dapat membantu negara memperluas­kan hubungan antarabang­sa melalui pertukaran idea dan pengalaman pelajar maka peluang ini perlu dimanfaatk­an dalam proses

“Apabila ditanya saya mampu menjawab ibu bapanya keluar bekerja. Apapun saya akan ceritakan perkara sebenar apabila mereka sudah besar nanti,” katanya ketika dihubungi semalam.

Menurutnya, selepas kemalangan itu pelbagai pihak menghulurk­an bantuan termasuk Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) serta Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK).

“JKM menyediaka­n bantuan bulanan RM200 kepada dua beradik ini dan saya turut dihubungi MAIK untuk mendapatka­n butiran peribadi saya dan cucu. membentuk jati diri untuk lebih bermotivas­i,” titah baginda di Istiadat Konvokesye­n UiTM ke-88, semalam.

Turut hadir, Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh, Naib Canselor UiTM Prof Emeritus Datuk Dr Hassan Said dan Pro Canselor UiTM Tan Sri Arshad Ayub.

Datuk terus rahsia insiden ibu bapa maut dalam kemalangan

“Alhamdulil­lah bantuan ini banyak membantu meringanka­n beban saya untuk menyara dua cucu yang masih kecil,” katanya.

Akhbar NSTP melaporkan pasangan itu dalam perjalanan pulang selepas mengambil bekalan sayur di Pusat Transforma­si Luar Bandar (RTC) Tunjong di sini untuk berniaga di Pasar Tanah Merah.

Bagaimanap­un, apabila tiba di lokasi kejadian, Perodua Kancil terbabit dikatakan hilang kawalan dan terbabas ke laluan bertentang­an sebelum bertembung dengan Proton Waja.

 ??  ?? MAT Nawi bersama isteri, Sabariah Mamat melihat akhbar melaporkan mengenai Mohd Sazarim dan Nur Anisa yang maut dalam kemalangan di Jalan Salor Baru sambil diperhatik­an Muhamad Amin Syahiran dan Muhamad Anas Akil di rumah mereka di Kampung Sat Hulu,...
MAT Nawi bersama isteri, Sabariah Mamat melihat akhbar melaporkan mengenai Mohd Sazarim dan Nur Anisa yang maut dalam kemalangan di Jalan Salor Baru sambil diperhatik­an Muhamad Amin Syahiran dan Muhamad Anas Akil di rumah mereka di Kampung Sat Hulu,...
 ??  ?? LAPORAN muka depan Harian Metro, 13 Mac lalu.
LAPORAN muka depan Harian Metro, 13 Mac lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia