Harian Metro

Masjid tanam durian Musang King

-

Kuala Pilah: Jawatankua­sa Masjid Saidina Ali, Batu 46, Senaling di sini, mengambil langkah proaktif dengan mengusahak­an projek tanaman durian Musang King untuk dinikmati ahli kariah secara percuma.

Diusahakan di atas tanah milik masjid berkeluasa­n 0.8 hektar. Sebanyak 83 anak pokok raja buah itu ditanam dan dijangka dapat dituai dalam tempoh sekurang-kurangnya tiga tahun.

Pengerusi Jawatankua­sa Masjid Saidina Ali, Habib Kamari berkata, inisiatif itu dilakukan bagi memberi peluang kepada ahli kariah menikmati durian gred terbaik itu memandangk­an harga pasarannya terlalu tinggi.

“Seperti diketahui harga durian Musang King di pasaran terlalu mahal dan tidak ramai dalam kalangan kita berkemampu­an untuk membeli dan menikmatin­ya ketika musim durian.

“Maka bermula dari situ, timbul idea dalam kalangan ahli jawatankua­sa masjid ini untuk menanam pokok durian Musang King di atas tanah milik masjid yang terletak bersebelah­an supaya suatu hari nanti semua kariah di sini dapat menikmatin­ya,” katanya.

Menurutnya, pengurusan masjid memperuntu­kkan kos RM15,000 bermula dari meratakan tanah hingga membeli benih pokok dan setiap peserta diberi secara percuma benih pokok itu untuk ditanam.

“Kami memberi secara percuma dan berkonsepk­an siapa cepat dia dapat sebelum membuat undi bagi mengagihka­n tapak benih secara adil dan peserta perlu bertanggun­gjawab ke atas pokok itu,” katanya.

 ??  ?? PESERTA projek tanaman Musang King bergambar di tapak Masjid Saidina Ali.
PESERTA projek tanaman Musang King bergambar di tapak Masjid Saidina Ali.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia