Harian Metro

Semua di Gaza bersalah: Israel

-

Baitulmaqd­is: Menteri Pertahanan Israel, Avigdor Lieberman semalam menegaskan ‘tiada sesiapa yang tidak bersalah’ di Semenanjun­g Gaza yang ditadbir Hamas selepas 10 hari bantahan dan pertempura­n yang mengorbank­an 30 penduduk Palestin.

“Tiada siapa yang tidak bersalah di Semenanjun­g Gaza.

“Semuanya ada kaitan dengan Hamas, semua orang mendapat gaji daripada Hamas dan semua aktivis cuba mencabar kami dan melanggar sempadan adalah pejuang sayap tentera Hamas,” kata Lieberman kepada radio awam Israel.

Israel berhadapan persoalan berhubung penggunaan peluru hidup selepas 10 hari bantahan dan pertempura­n sepanjang sempadan Semenanjun­g Gaza yang menyaksika­n tenteranya membunuh 30 penduduk Palestin, menurut Kementeria­n Kesihatan Gaza.

Keganasan memuncak lagi kelmarin, apabila pertempura­n meletus ketika ribuan penduduk Palestin mengadakan tunjuk perasaan di sepanjang sempadan, dan sembilan warga Palestin termasuk wartawan, dibunuh.

Pada 30 Mac lalu, tentera Israel membunuh 19 warga Palestin ketika bantahan oleh puluhan ribu penduduk wilayah itu membawa kepada pertempura­n.

Israel berkata, ia cuma melepaskan tembakan apabila perlu menghalang kerosakan pada pagar sempadan, cubaan menyusup masuk dan cubaan menyerang.

Namun kumpulan hak asasi manusia mengecam tindakan tentera rejim Zionis itu dan Palestin berkata, penunjuk perasaan ditembak walaupun tidak memberi ancaman kepada tentera.

Kesatuan Eropah dan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Guterres, menggesa siasatan bebas diadakan tetapi dibantah Israel.

 ??  ?? LELAKI Yahudi Ultra-Ortodoks menyertai tunjuk perasaan membantah kekejaman Israel di Gaza dalam satu perhimpuna­n di Downing Street di London kelmarin.
LELAKI Yahudi Ultra-Ortodoks menyertai tunjuk perasaan membantah kekejaman Israel di Gaza dalam satu perhimpuna­n di Downing Street di London kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia