Harian Metro

Anak buah Guardiola harus segera lupa duka

-

Manchester: Manchester City mesti melupakan segera kekecewaan untuk menjulang trofi Liga Perdana lebih awal, walaupun mendahului dua gol sebelum tumbang kepada Manchester United, awal pagi semalam.

Mereka perlu bangkit dengan segera untuk meneruskan misi menyelamat yang sukar berdepan Liverpool dalam saingan suku akhir kedua Liga Juara-Juara awal pagi Rabu selepas tewas 0-3 dalam pusingan pertama.

Kemenangan ke atas United pagi semalam sepatutnya sudah

London: Everton dan Liverpool seri tanpa jaringan dan agak mengejutka­n, pertembung­an setempat yang memasuki edisi ke-231 kelmarin, agak hambar ketika skuad bimbingan Juergen Klopp terlepas peluang melonjak ke tangga kedua Liga Perdana.

Tottenham Hotspur menang 2-1 ke atas Stoke City hasil jaringan Christian Eriksen dan menyamai kutipan mata dengan Liverpool yang meraih 67 mata - tetapi berpeluang cerah merampas kedudukan tangga kedua berdasarka­n lawan yang bakal dihadapi selepas ini.

Perlawanan yang berkesudah­an tanpa jaringan di laman Everton itu menyaksika­n Liverpool kekal di tangga ketiga dengan 67 mata selepas 33 perlawanan, tetapi Spurs cuma beraksi 32 perlawanan.

Liverpool berjaya mengekang asakan Everton pada penghujung permainan - ketika lawan berusaha keras untuk memecahkan rekod tanpa kalah dalam pertembung­an Merseyside kepada 17 perlawanan.

Tanpa penjaring terbanyak, Mohamed Salah dan Roberto Firmino, kesebelasa­n utama The Reds tampak sukar memecahkan kebuntuan berbanding melayakkan City menjulang piala buat kali kelima dan mereka berada di landasan tepat apabila kapten, Vincent Kompany dan Ilkay Gundogan meledak dua gol di babak pertama.

Bagaimanap­un, impian itu dipadamkan di babak kedua apabila mereka bolos tiga kali dalam tempoh 19 minit sekali lagi kecewa selepas tumbang di Anfield, minggu lalu.

Mereka kelihatan agak kaku ketika United bangkit memadam kelebihan dua gol hasil dua jaringan Paul Pogba dan gol

>> City masih mendahului dengan

13 mata untuk kekal di puncak Liga Perdana

kemenangan Chris Smalling.

“Tahniah kepada United. Selepas ini, kami akan terus mencuba, jika kami cukup berani untuk bangkit melawan dan kekal fokus pada aksi Selasa ini,” kata pengurus City, Pep Guardiola.

City masih mendahului dengan 13 mata untuk kekal di puncak Liga Perdana dan walaupun tewas buat pertama kali di laman sendiri musim ini, Guardiola jelas menunjukka­n beliau lebih mengutamak­an saingan Liga Juara-Juara.

Kevin De Bruyne yang di- calonkan sebagai pemain terbaik tahunan diletakkan di bangku simpanan bersama penyerang, Gabriel Jesus dan Sergio Aguero.

“Hari ini, United langsung tidak melakukan percubaan di babak pertama. Di babak kedua, mereka mencuba dua kali dan meledak dua gol.

“Kadang kala, secara mental, ia memang sukar. Kami pasukan muda dan mereka ada mencipta peluang, bukannya terlalu bertahan.

Sepanjang hampir dua tahun mengemudi City, Guardiola kadang kala kecewa kerana skuad bimbingann­ya gagal memanfaatk­an peluang terbuka dan Raheem Sterling sendiri terlepas dua peluang keemasan untuk menjarakka­n kedudukan selepas mendahului 2-0. - AFP

 ??  ?? CITY perlu bangkit dalam aksi berdepan Liverpool dalam saingan suku akhir kedua Liga Juara-Juara, awal pagi Rabu.
CITY perlu bangkit dalam aksi berdepan Liverpool dalam saingan suku akhir kedua Liga Juara-Juara, awal pagi Rabu.
 ??  ?? PEMAIN Everton dan Liverpool bertengkar ketika perlawanan berlangsun­g.
PEMAIN Everton dan Liverpool bertengkar ketika perlawanan berlangsun­g.
 ?? Pep Guardiola ?? Tahniah kepada United.
Selepas ini, kami akan terus
mencuba
Pep Guardiola Tahniah kepada United. Selepas ini, kami akan terus mencuba
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia