Harian Metro

Sukan Komanwel pendedahan terbaik atlet negara

-

pada waktu yang kurang sesuai dan empat tahun kemudian di Glasgow, bintang Jamaica itu sekadar menyertai acara 4x100m.

Sebagai rekod, Bolt tidak pernah bertanding dalam acara individu Sukan Komanwel.

Walaupun legenda pecut dunia itu mempunyai alasan tersendiri, namun buat Malaysia dan negara lain, temasya ini adalah platform untuk atlet mereka membuat perbanding­an tahap prestasi dengan jagoan dunia.

Prestasi perenang negara Tern Jian Han, Welson Sim dan Chan Jie, bersama pelari pecut Zaidatul Husniah Zulkifli, mungkin tidak meletakkan Malaysia dalam peta utama dunia, tetapi sekurang-kurangnya mereka menunjukka­n peningkata­n.

Jian Han bukan saja layak ke final 50m kuak lentang, tetapi turut memecahkan rekod 16 tahun milik Lim Keng Liat sementara Welson, walaupun gagal membaharui rekod kebangsaan­nya, dia tetap mara ke final 400m gaya bebas.

Atlet yang kurang dikenali, Chan Jie juga tidak ketinggala­n melakar kejutan apabila berjaya meraih tiket ke separuh akhir 100m kuak kupu-kupu.

Bagi Zaidatul pula, walaupun tumpuan lebih terarah kepada raja pecut Sukan SEA Kuala Lumpur Khairul Hafiz Jantan, tetapi dia yang mencuri tumpuan kali ini apabila muncul pelari pertama negara sejak G Shanti pada edisi 1998, mara ke pentas separuh akhir 100m wanita.

Olahraga banyak menampakka­n peningkata­n, tetapi masih banyak kerja rumah yang perlu dilakukan kem negara untuk berada dalam kalangan negara kuasa besar dunia.

Jadi, secara logiknya Sukan Komanwel ini masih boleh dianggap relevan, mungkin bukan untuk jaguh Olimpik, tetapi pasti penting untuk atlet Malaysia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia