Harian Metro

Tebus maruah sukan angkat berat

-

pesanan sampai tidak sempat terbalas lagi... sama ada di media sosial atau secara peribadi. Malah Glaetzer sendiri berjumpa saya selepas aksi suku akhir, mengucapka­n tahniah dan menyatakan saya berhak memenangi perlumbaan itu.

“Namun saya masih baru, banyak lagi pengalaman yang perlu saya kutip dan belajar. Secara perlahan saya cuba menghampir­i tahap pelumba bertaraf dunia yang lain.

“Orang yang memberikan gelaran giant-killer... saya tidak kisah mengenainy­a. Saya terus fokus dan cuba meraih podium di Sukan Asia nanti,” jelas pelumba berusia 22 tahun itu.

Dunia sukan berbasikal trek beberapa hari lalu dikejutkan dengan kejayaan Shah Firdaus menewaskan Glaetzer pada pusingan pertama acara pecut individu dan ia dilabel kejutan terbesar sepanjang empat hari gangsa dibawa pulang Fazrul Azrie Mohdad dalam kategori 85kg dua hari kemudian.

Lebih membanggak­an, enam rekod kebangsaan berjaya dipecahkan iaitu dua menerusi Aznil, satu daripada Fazrul dan tiga daripada Siti Aisyah Md Rosli yang bertanding dalam kategori 90kg wanita.

Apakah rahsia di sebalik kejayaan skuad angkat berat di Sukan Komanwel kali ini yang mempertaru­hkan ramai muka baru?

Adakah kemelut yang sentiasa membelengg­u sukan terbabit membuatkan atletnya ‘bangkit’ untuk membersihk­an imej sukan mereka?

“Pencapaian ini lebih daripada apa yang kami jangkakan memandangk­an atlet yang menyertain­ya kebanyakan­nya muka baru yang tidak pernah beraksi di Sukan Komanwel,” kata Amirul yang juga pengurus pasukan angkat berat negara mengenai pencapaian anak buahnya itu.

“Mereka mempunyai semangat acara trek Sukan Komanwel Gold Coast di Velodrom Anna Meares.

Glaetzer, meraih gelaran pecut dunia di Belanda baru-baru ini, mara ke pusingan pertama acara pecut dengan melakar masa terpantas dan melakar rekod baru kejohanan serta menjadi sandaran tuan rumah, tinggi malah masing-masing berebut untuk memberikan yang terbaik dan menunjukka­n kesungguha­n ketika bertanding,” katanya.

Menurutnya daripada 10 atlet bertanding, hanya Sharifah Inani Najwa Syed Anuar dan Abd Mubin Rahim muka lama sementara yang lainnya baru kali pertama menjejakka­n kaki ke pentas Komanwel.

“Kalau nak ikutkan mereka memang sangat gemuruh apatah lagi berdepan saingan pencabar hebat di peringkat antarabang­sa tapi mereka tetap menunjukka­n semangat ingin melawan.” Australia meraih emas, selain acara keirin dan satu kilometer ujian masa.

“Acara keirin tidak berjalan seperti yang saya rancang, tumpuan saya seterusnya mahu membaiki rekod peribadi dalam pecut, namun tidak berjaya apabila sekadar melakar masa 10.013 saat.”

 ??  ?? AKSI Shah Firdaus ketika bersaing dengan Glaetzer
dalam acara pecut.
AKSI Shah Firdaus ketika bersaing dengan Glaetzer dalam acara pecut.
 ?? FOTO: LUQMAN HAKIM ZUBIR ?? AZNIL
FOTO: LUQMAN HAKIM ZUBIR AZNIL
 ??  ?? SHAH Firdaus tiba di balai ketibaan klia2, semalam.
SHAH Firdaus tiba di balai ketibaan klia2, semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia