Harian Metro

ANJING BONGKAR ‘KUBUR’ Wanita nyaris rentung enjin kereta terbakar

- Junaidi Ladjana junaidi_ladjana@nstp.com.my

Miri: Tindakan pantas seorang wanita memberhent­ikan kenderaann­ya sebelum berlari keluar berjaya menyelamat­kan nyawanya selepas kereta jenis Proton Saga dipandunya terbakar tiba-tiba di Jalan MiriBintul­u, berhampira­n Taman Bumiko, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 10.20 malam itu, wanita berusia 50-an terkejut sejurus melihat asap keluar dari bahagian enjin kereta dipandunya sebelum melihat percikan api.

Wanita itu kemudian terus memberhent­ikan keretanya sebelum menghubung­i talian kecemasan meminta bantuan.

Jurucakap Balai

Bomba dan Penyelamat Miri berkata, sepasukan anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Miri dikerahkan ke lokasi sejurus menerima panggilan kecemasan jam 10.33 malam berhubung kejadian itu.

Menurutnya, pihak bomba berjaya memadamkan kebakaran mengorek tanah di kawasan berkenaan.

“Curiga dengan tingkah lalu anjing itu, saya menghampir­inya dan terkejut apabila melihat kain putih yang di dalamnya ada mayat bayi.

“Saya kemudian menghubung­i polis mengenai kejadian itu,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, semalam.

Wong berkata, kemungkina­n bayi malang itu ditanam di kawasan berkenaan sekitar malam kelmarin kerana pada petang sebelum itu, dia turut membawa anjingnya di taman itu, namun tiada perkara pelik berlaku.

“Kira-kira jam 5 petang semalam (kelmarin), saya membawa tiga anjing peliharaan di kawasan taman, namun tiada apaapa yang berlaku.

“Tetapi apa yang berlaku pagi tadi (semalam) amat mengejutka­n. Sampai hati mereka memperlaku­kan bayi seperti ini,” katanya yang tinggal di kawasan taman perumahan berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asisten Komisioner M Chandra, ketika dihubungi mengesahka­n penemuan itu dan mayat bayi terbabit dihantar ke Hospital Queen Elizabeth untuk siasatan lanjut.

“Siasatan mengenai penemuan mayat bayi terbabit masih dijalankan,” katanya.

Jumpa mayat bayi ditanam di taman permainan

sekali gus menyelamat­kan kereta berkenaan daripada terbakar sepenuhnya.

“Kebakaran berjaya dipadam jam 11 malam dan kebakaran membabitka­n kawasan enjin dan bahagian depan dan sisi kereta.

“Manakala bahagian lain berjaya diselamatk­an daripada terbakar, pemandu wanita terbabit juga tidak mengalami sebarang kecederaan,” katanya.

Beliau berkata, punca kebakaran dipercayai akibat masalah teknikal kereta berkenaan.

 ?? FOTO ?? LOKASI penemuan mayat bayi perempuan yang ditanam di kawasan taman permainan Taman Saga, Kolombong. Mayat masih bertali
pusat ditemui dibalut dengan kain
putih
FOTO LOKASI penemuan mayat bayi perempuan yang ditanam di kawasan taman permainan Taman Saga, Kolombong. Mayat masih bertali pusat ditemui dibalut dengan kain putih
 ??  ?? KERETA Proton Saga milik seorang wanita terbakar di bahagian enjin.
KERETA Proton Saga milik seorang wanita terbakar di bahagian enjin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia