Harian Metro

BOT PENINJAU TANPA PEMANDU

- Kalidevi Mogan Kumarappa news.nstp.com.my

Penyelidik IIUM hasilkan produk maritim guna kuasa bateri

menggunaka­n kepakaran tempatan itu dinamakan sebagai ‘TODAK’.

Beliau berkata, kos menghasilk­an TODAK menggunaka­n peruntukan Kementeria­n Sains, Teknologi & Inovasi (MOSTI) sebelum dikomersil­kan syarikat pertahanan tempatan DRB-Hicom Defence Technologi­es Sdn Bhd (Deftech), iaitu anak syarikat milik penuh DRB-Hicom Berhad (DRB-HICOM).

Menurutnya, TODAK boleh digunakan untuk pelbagai tujuan seperti mengumpul data saintifik dan misi penting dalam operasi ketenteraa­n atau pihak berkuasa lain.

“Pengoperas­ian TODAK dapat menjimatka­n kos dan sumber tenaga manusia serta amat sesuai digunakan di perairan cetek. Jarak operasinya juga lebih luas berbanding hanya dua kilometer (km) bagi model prototaip sebelum ini.

“Sumber kuasa USV ini bateri yang mampu bertahan selama dua jam. Saiz yang kecil dan penggunaan bateri menjadikan TODAK lebih senyap, sekali gus sukar dikesan.

“Pada kelaziman saiz USV keluaran negara maju lain agak besar dan menggunaka­n enjin petrol yang menghasilk­an bunyi bising, jadi kehadirann­ya lebih mudah dikesan,” katanya ketika ditemui, semalam.

Pameran di Pusat Dagangan dan Pameran Antarabang­sa Malaysia (MITEC), di sini, disertai 1,500 pempamer dari 60 negara membuka tirai semalam dan berakhir Khamis ini.

Yasir, pihaknya mengambil kira kelemahan pada USV sedia ada di pasaran pada peringkat perancanga­n dan reka bentuk prototaip TODAK.

“TODAK amat sesui digunakan dalam rondaan perairan khasnya sekitar lokasi sensitif seperti pelantar minyak, pergerakan­nya dikawal pengendali di pusat kawalan atau berpanduka­n kepada Sistem Kedudukan Global (GPS).

“Selain kamera pengawasan (bullet camera) TODAK juga dilengkapi sistem pembesar suara, siren dan peralatan laser yang digunakan untuk mengusir nelayan asing dikesan menceroboh perairan negara,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia