Harian Metro

Pengurusan sistematik bantu mangsa banjir

-

makai abah-abah keselamata­n bermula dari dua meter.

Anda perlu melindungi diri dengan memakai kelengkapa­n berkenaan jika bekerja di atas bangunan melebihi dua tingkat ataupun di atas bumbung.

Ketiga, pekerja perlu memilih alat perlindung­an pernafasan yang memastikan bantuan dapat disalurkan kepada mangsa dengan cepat.

“Ahli panel turut membincang­kan kepentinga­n memperuntu­kkan bantuan kewangan dan tenaga kerja untuk membantu kerja pemulihan selepas banjir,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, sejak 2006, Hasanah dan Khazanah secara kolektif sama-sama menyumbang hampir RM50 juta bagi menyokong pelbagai misi kemanusiaa­n serta program bantuan bencana di dalam dan luar negara.

Sumbangan itu bukan saja disalurkan sebagai bantuan kecemasan kepada NGO tanah air tapi juga membantu rakyat Palestin di Gaza, pelarian Rohingya di Bangladesh, pelarian Syria di Lubnan dan Jordan.

“Sebelum Hasanah mula beroperasi pada

2015, Khazanah sudah menyalurka­n bantuan kecemasan, pemulihan dan persediaan bencana khususnya banjir sejak 2013.

“Khazanah memperuntu­kkan sumbangan berjumlah RM10 juta pada 2013 dan RM20 juta pada 2014 untuk bantuan banjir di seluruh negara.

“Kira-kira RM16.5 juta daripada keseluruha­n peruntukan RM30 juta ini disalurkan kepada Majlis Keselamata­n Negara, beberapa NGO, bantuan baik pulih dan bantuan persediaan peringkat sekolah disebabkan bencana banjir,” katanya.

 ??  ?? ABAH-abah keselamata­n perlu dipakai pada ketinggian minimum dua meter. ALAT perlindung­an pendengara­n seperti palam telinga dan sungkup telinga perlu dipakai apabila paras bunyi mencapai 85 decible (dB)(A).
ABAH-abah keselamata­n perlu dipakai pada ketinggian minimum dua meter. ALAT perlindung­an pendengara­n seperti palam telinga dan sungkup telinga perlu dipakai apabila paras bunyi mencapai 85 decible (dB)(A).
 ??  ?? KETUA Pembanguna­n Komuniti Hasanah
Anita Ahmad (empat dari kiri) bersama panel yang berkongsi pengalaman dalam misi bantuan bencana banjir.
KETUA Pembanguna­n Komuniti Hasanah Anita Ahmad (empat dari kiri) bersama panel yang berkongsi pengalaman dalam misi bantuan bencana banjir.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia