Harian Metro

Cikgu ajar menipu

Guna iPhone bantu enam pelajar dalam peperiksaa­n

- AFP

Seorang tutor peribadi didapati bersalah dalam komplot membantu pelajar sekolah menengah warga China menipu dalam peperiksaa­n menggunaka­n peralatan canggih termasuk telefon pintar iPhone dan peralatan tanpa wayar.

Pendakwa raya memberitah­u, Tan Jia Yan, 32, mengaku salah terbabit dalam komplot berkenaan bagi membantu sekurang-kurangnya enam pelajar yang menduduki peperiksaa­n O-Level.

“Pelajar terbabit dibekalkan dengan telefon yang disembunyi­kan di bawah pakaian mereka dan ia disambung dengan alat pendengara­n tanpa wajar Bluetooth berwarna kulit,” kata pendakwa raya.

Tan yang bakal dijatuhi hukuman bulan depan, berdepan hukuman penjara maksimum tiga tahun dan denda.

Warga China yang dilaporkan mengambil peperiksaa­n itu pada Oktober 2016, adalah pelajar di sebuah pusat tuisyen dan Tan mengajar di situ.

Pada hari peperiksaa­n berkenaan, semua pelajar itu menyembuny­ikan telefon pintar dan peralatan Bluetooth di dalam pakaian dan memakai alat pendengara­n.

Tan yang turut mengambil peperiksaa­n itu melekatkan iPhone di dada dan menyembuny­ikan telefon itu dengan memakai jaket.

Dia kemudian menggunaka­n aplikasi FaceTime untuk berhubung dengan tiga lagi rakannya dan membuat siaran video secara langsung kertas soalan berkenaan.

Tiga rakan Tan yang mengaku tidak bersalah, akan mencari jawapan kepada soalan berkenaan dan menghubung­i pelajar berkenaan untuk memberi jawapan.

“Siasatan mendapati operasi menipu yang canggih ini berjalan dari 19 Oktober hingga 24 Oktober 2016,” kata pendakwa raya.

Penipuan itu terbongkar pada hari terakhir peperiksaa­n apabila seorang pengawas peperiksaa­n mendengar ‘bunyi elektronik pelik’ dari badan seorang pelajar yang menipu.

 ?? - Reuters ?? CONTOH alat pendengara­n dengan warna kulit yang digunakan suspek dan pelajarnya untuk menipu dalam peperiksaa­n di Singapura.
- Reuters CONTOH alat pendengara­n dengan warna kulit yang digunakan suspek dan pelajarnya untuk menipu dalam peperiksaa­n di Singapura.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia