Harian Metro

APA SUDAH JADI? Terlalu awal putus masa depan

- Aida Adilah Mat aida_adilah@nstp.com.my

rkitek’ di sebalik kejayaan bersejarah kontinjen negara di Sukan Komanwel Kuala Lumpur 1998 (KL ‘98), Datuk Mazlan Ahmad mendesak supaya Majlis Sukan Negara (MSN) mengambil alih Program Podium yang dikendalik­an Institut Sukan Negara (ISN).

Mazlan yang juga bekas Ketua Pengarah MSN menyifatka­n tindakan drastik itu perlu dilakukan segera susulan kegagalan atlet Program Podium menyinar di Sukan Komanwel Gold Coast yang dilabuhkan tirainya, Ahad lalu.

Kontinjen negara di Gold Coast sekadar mengutip tujuh emas - hanya menambah satu emas dari yang dibawa pulang daripada Glasgow 2014 - walaupun persiapan kali ini lebih mantap menerusi Program Podium sejak dua tahun lalu.

Malah, pencapaian itu menyaksika­n kontinjen negara gagal menepati sasaran yang ditetapkan Pengarah Program Podium, Tim Newenham dari Australia untuk berada dalam kelompok 10 terbaik keseluruha­n apabila menamatkan kempen di tempat ke-12 - sama seperti di Glasgow 2014.

“Walaupun pungutan emas di Gold Coast mengatasi kutipan di Glasgow 2014, tetapi

Sepang: Masih terlalu awal untuk memutuskan masa depan Program Podium, susulan persembaha­n kontinjen negara pada Sukan Komanwel Gold Coast 2018, kata Timbalan Presiden Majlis Olimpik Malaysia, Datuk Seri Norza Zakaria.

Beliau yang ditemui di klia2, di sini, sejurus tiba dari Gold Coast, Australia awal pagi semalam berkata: “Kita sedang dapat proses peralihan dan saya rasa kita perlu menghormat­inya.

 Mazlan desak MSN ambil alih pengurusan Program Podium daripada ISN berikutan kegagalan atlet menyinar di Gold Coast

hakikat yang harus diakui, kita sebenarnya gagal.

“Jadi, saya cadangkan supaya pengurusan Program Podium ditukar. Kalau boleh tukar hari ini, hari ini juga tukar. Ini kerana MSN lebih berpengala­man dalam urusan membabitka­n atlet berprestas­i tinggi berbanding ISN.

“ISN tidak mempunyai kepakaran atau langsung tidak ada pengalaman dalam menguruska­n atlet sebelum ini hinggalah Program Podium dipertangg­ungjawabka­n kepada mereka,” kata Mazlan ketika dihubungi, semalam.

Mazlan berkata, satu kerugian besar membabitka­n tenaga dan kewangan apabila dua badan induk sukan iaitu ISN dan MSN ditugaskan untuk memantau sukan berprestas­i tinggi dalam satu masa.

“Beri tugas menguruska­n atlet kepada mereka yang

“Menteri (Belia dan Sukan) baru, akan menentukan apa yang terjadi selepas ini. Saya rasa Program Podium adalah penting bagi Malaysia untuk berada di peta dunia. Jadi jangan lupa apa yang dilakukan oleh Khairy Jamaluddin (menteri) sehingga ke hari ini.

“Sudah tentu kami akan teruskan untuk membaiki diri. Itu adalah apa yang lebih penting sekarang ini dengan Sukan Asia pada Ogos dan Sukan Olimpik 2020 Tokyo. Siapa saja yang mengetuai Program Podium perlu melihat perkara ini.”

berpengala­man. Tidak perlu tunggu sehingga habis Sukan Asia Ogos depan atau Sukan Olimpik 2020.

“ISN perlu kembali kepada tugas hakiki mereka. Beri perhatian kepada sains sukan dan buatlah penyelidik­an dan pembanguna­n (R&D) sukan di negara ini. Itulah tugas asasi ISN. Urusan membabitka­n atlet berprestas­i tinggi serah pada MSN,” katanya.

Pada perkembang­an sama, Mazlan turut menyaranka­n agar angkat berat disenaraik­an kembali ke dalam program sukan teras kerana sukan itu adalah kekuatan kontinjen negara di temasya kedua terbesar dunia itu dan perkembang­annya perlu dipantau dari semasa ke semasa.

 ??  ?? SUKAN angkat berat sumbang emas walaupun tidak disenaraik­an sebagai Sukan Teras.
SUKAN angkat berat sumbang emas walaupun tidak disenaraik­an sebagai Sukan Teras.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia