Harian Metro

Dua bekas MB kekal calon BN

- Rosli Zakaria, Hanneeyzah Bariah Baharin, Helmy Abd Rahman, Zatul Iffah Zolkiply, Fitri Nizam, Baharom Bakar, Zaid Salim, Faizul Azlan Razak, Zarina Abdullah, Izlaily Nurul Ain Hussein, Mohd Fahmi Mohd Yusof dan Razif Rosli news@nstp.com.my

Dua bekas Menteri Besar Terengganu masih dikekalkan dalam senarai calon Barisan Nasional (BN) untuk Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) pada 9 Mei depan.

Datuk Seri Idris Jusoh dicalon bagi mempertaha­nkan kerusi Parlimen Besut manakala Datuk Seri Ahmad Said untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) Kijal.

Idris, 63, menjadi Menteri Besar Terengganu sejak 2004 hingga 2008 sebelum digantikan Ahmad, 61, yang menduduki ‘kerusi panas’ itu selama enam tahun.

Ahmad kemudian diganti Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman yang memegang jawatan itu sejak 13 Mei 2014 hingga kini.

Idris berterima kasih kepada kepemimpin­an kerana masih memberi kepercayaa­n kepadanya selain yakin calon yang tersenarai mampu mengekalka­n BN sebagai parti pemerintah di negeri itu.

Katanya, sebahagian besar calon adalah muka lama yang berpengala­man dalam perkhidmat­an kepada rakyat. “Tidak ada sebab untuk tukar (calon) kerana kita (BN) ada sistem pemantauan yang diyakini mampu memberi keputusan cemerlang pada pilihan raya umum (PRU) kali ini. “Memang ada juga dengar (pemimpin)

tak puas hati, tetapi parti itu, Tan Sri Dr James Jemut Masing selepas mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi parti itu malam tadi.

Mengulas pemecatan itu, Masing berkata, Entulu yang juga Timbalan Presiden PRS dipecat kerana mengingkar­i keputusan parti untuk tidak mencalonka­nnya semula kita percaya perkara ini akan selesai dalam sehari dua lagi,” katanya.

Menyentuh isu Taman Ilmu di Tembila, Besut, beliau berkata, keadaannya semakin baik selepas ‘dihidupkan’ semula.

“Sekarang UniSZA (Universiti Sultan Zainal Abidin) dah masuk dan Universiti P Ramlee akan mengisi kawasan itu, malah orang Besut sebenarnya gembira dengan perkembang­an yang berlaku.

“Pembangkan­g memang tak ada isu lain sebab itu guna isu ini (terbengkal­ai), tetapi sebenarnya kita tak boleh buat apa sebelum ini kerana masih ada kes di mahkamah. Sebaik diselesaik­an, keadaan bertambah baik,” katanya.

Pada pengumuman jam 11.08 pagi oleh Pengerusi BN, Datuk Seri Ahmad Razif di Kediaman Seri Iman di sini, semalam juga mengesahka­n Menteri Besar Terengganu itu dicalonkan untuk mengekalka­n kerusi DUN Seberang Takir yang disandangn­ya.

Kejutan turut berlaku apabila nama Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Jailani Johari yang sebelum ini mewakili Parlimen bagi mempertaha­nkan kerusi Parlimen Selangau pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

“Beliau (Entulu) juga membelakan­gi parti apabila membuat pengumuman terbuka bahawa beliau adalah calon Barisan Nasional (BN) untuk mempertaha­nkan Hulu Terengganu tidak disenaraik­an.

Sebaliknya, kerusi Parlimen itu diwakili bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ajil, Datuk Rosol Wahid yang tidak dicalonkan ketika Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) lalu.

Ahmad Razif turut mengumumka­n tiga lagi bekas wakil rakyat yang diserap masuk untuk bertanding kali ini iaitu Datuk Mohamad Awang Tera, Datuk Abdul Halim Jusoh dan Datuk Din Adam.

Abdul Halim yang juga Setiausaha Politik kepada Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh dinamakan untuk mengisi kekosongan kerusi DUN Permaisuri apabila penyandang­nya, Datuk Mohd Jidin Shafee bertanding di Parlimen Setiu. Selangau.

“Jelas beliau melanggar perlembaga­an parti dan dengan itu beliau dipecat daripada parti berkuat kuasa serta-merta malam ini (tadi),” katanya sambil menunjukka­n surat pemecatan yang akan dihantar kepada Entulu, hari ini.

 ??  ?? MASING (empat dari kanan) menunjukka­n surat pemecatan Entulu daripada parti itu di Kuching, semalam.
MASING (empat dari kanan) menunjukka­n surat pemecatan Entulu daripada parti itu di Kuching, semalam.
 ??  ?? IDRIS
IDRIS
 ??  ?? AHMAD
AHMAD
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia