Harian Metro

Mereka ‘lari’ lepas gagal beri khidmat Haniffah Hajar ganti Mohd Leo

- Muhd Amirul Faiz Ahmad dan Ekhwan Haque Fazlul Haque news@nstp.com.my

Temerloh: Rakyat perlu menilai prinsip dan perjuangan sebenar Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang terbukti menggunaka­n reformasi 1998 sebagai alat untuk mencapai agenda politik peribadi keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim semata-mata berbanding memperjuan­gkan nasib rakyat.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsudin berkata, reformasi yang turut membawa rakyat ke jalanan itu juga adalah sandiwara politik demi kepentinga­n peribadi Anwar.

“Reformasi 1998 sebenarnya sebuah lagu politik dan bukannya satu perjuangan membela rakyat seperti yang diuar-uarkan oleh PKR.

“Ianya digunakan untuk memperdaya­kan golongan muda supaya tertarik dengan Anwar Ibrahim kerana semasa

Anak bongsu Yang di-Pertua Negeri Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud, Datuk Haniffah Hajar Taib-Alsree dicalonkan oleh Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) untuk mempertaha­nkan penguasaan Barisan Nasional (BN) di kerusi Parlimen Mukah.

Pengerusi BN Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg berkata, Haniffah Hajar adalah calon muka baru tunggal wanita diperkenal­kan PBB yang dipimpinny­a.

“Haniffah Hajar menggantik­an Tan Sri Dr Mohd Leo Michael Toyad yang menyatakan itu, Anwar Ibrahim mahukan kuasa politik daripada Tun (sebelum ini Datuk Seri) Dr Mahathir dan Barisan Nasional (BN).

“Pada hari ini, Anwar yang mahu mengambil kuasa politik daripada Datuk Seri Najib Razak mengubah strategi menggunaka­n Dr Mahathir pula untuk mencapai cita-citanya dan tidak lagi menggunaka­n reformasi,” katanya ditemui selepas menziarah bekas Yang Dipertua Pertubuhan Kebajikan Kuala Semantan (Pintas) Saleh Harun yang meninggal dunia di sini, semalam.

Mohd Sharkar berkata, keputusan parti pembangkan­g meletakkan calon luar bertanding di Temerloh pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) jelas menunjukka­n hasrat mahu berundur selepas menyandang kerusi berkenaan selama 36 tahun sejak 1982.

“Haniffah Hajar juga seorang daripada enam muka baru yang ditampilka­n PBB untuk PRU14 ini,” katanya, semalam.

Pada masa sama, beliau berkata, BN Sarawak mengekalka­n 16 penyandang kerusi selain mempertaru­hkan 14 muka baru pada PRU14 ini.

“Lima lagi muka baru ditampilka­n PBB termasuk Ketua Pemuda PBB Piasau, Lukanisman Awang Sauni yang berusia 36 tahun. Dia adalah calon termuda dan akan bertanding di Parlimen Sibuti,” katanya.

Lukanisman sebelum ini yang berkhidmat Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Miri menggantik­an Datuk Ahmad Lai Bujang yang meminta direhatkan atas faktor kesihatan, selain mahu memberi peluang kepada calon muda.

Muka baru lain yang ditampilka­n PBB ialah Genot @ Jeannoth Sinel di Parlimen Puncak Borneo menggantik­an penyandang kerusi itu, Datuk Seri Dr James Dawos Mamit yang turut meminta direhatkan, juga atas faktor kesihatan. niat sebenar pembangkan­g yang bukan mahu berkhidmat kepada rakyat.

Katanya, pakatan pembangkan­g sebenarnya hanya mahukan platform atau batu loncatan kerusi Parlimen Temerloh untuk mereka berada di Dewan Rakyat berbanding mahu memberi khidmat kepada rakyat.

“Sepanjang lima tahun lalu, rakyat boleh menilai kegagalan pembangkan­g terutama sekali ketika musibah banjir besar yang melanda daerah ini serta banyak lagi perkhidmat­an yang gagal diberikan kepada rakyat.

“Hanya orang tempatan yang tahu apa sebenarnya diperlukan oleh rakyat sama ada daripada sudut pembanguna­n infrastruk­tur, keceriaan dan sebagainya.

Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban Robert Lawson Chuat bertanding di Parlimen Betong sebagai konsensus pertukaran kepada Datuk Amar Douglas Uggah Embas yang mengambil alih kerusinya di DUN Bukit Saban pada PRU11.

Pengundura­n Datuk Norah Tun Abdul Rahman Ya’akub di Parlimen Tanjong Manis menyaksika­n PBB menamakan jurutera perunding, Yusuf Abd Wahab, sebagai pengganti.

Parlimen Igan pula menyaksika­n penggugura­n penyandang kerusi itu, Datuk Abdul Wahab Dollah yang digantikan usahawan, Ahmad

“Wakil rakyat daripada PAS sebelum ini sudah pergi ke tempat lain, jika benar dia mahu berkhidmat kepada rakyat, sepatutnya dia terus dicalonkan di Temerloh. Begitu juga dengan calon DAP di Mentakab (Tengku Zulpuri) sudah lari ke tempat lain, jadi mereka ini semua mempunyai rekod tidak baik di Temerloh dan wakil rakyat DUN Kuala Semantan daripada PAS sudah lari ke Parti Amanah Negara (PAN) sedangkan rakyat perlukan khidmat mereka.

“Kita harap pengundi boleh menilai sendiri kesan apabila orang yang bukan berasal dari sini menjadi Johnie Zawawi.

Pada masa sama, jurutera, Subeng Mula pula muncul sebagai calon muka baru tunggal daripada Parti Progresif Demokratik (PDP) bagi menggantik­an penyandang kerusi Parlimen Saratok, Tan Sri William Mawan Ikom selepas beliau secara rasmi menyertai PBB.

Sementara itu, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) menggalas tanggungja­wab berat untuk merampas kembali sekurang-kurangnya dua hingga tiga kerusi tradisinya yang kini dikuasai pembangkan­g.

Presiden SUPP Datuk Dr Sim Kui Hian bertanding di Parlimen Stampin manakala Setiausaha Agung SUPP yang juga ADUN Piasau, Datuk Sebastian Ting Chiew Yew diturunkan di Parlimen Miri.

ADUN Repok Samuel Huang pula dipertaruh­kan untuk merampas kerusi Parlimen Sarikei.

Parlimen Bandar Kuching pula menyaksika­n SUPP menamakan calon wanita tunggal, Kho Teck Wan manakala Parlimen Lanang menyaksika­n kelibat calon muda, Kelvin Kong.

Datuk Wong Kee Yew atau Andrew Wong yang juga anak lelaki Presiden Parti Rakyat Bersatu (UPP), Datuk Seri Dr Wong Soon Koh bertanding di Parlimen Sibu atas tiket SUPP susulan persetujua­n dicapai kedua-dua parti. wakil rakyat,” katanya.

Mohd Shakar berkata, BN seperti biasa akan meletakkan calon tempatan dalam kawasan ditandingi di Temerloh kerana BN hanya mahu berkhidmat kepada rakyat.

Katanya, pengundi perlu membuat keputusan bijak selepas dikecewaka­n

selama lima tahun di bawah pemerintah­an wakil rakyat daripada pembangkan­g.

 Anak bongsu Tun Abdul Taib Mahmud seorang daripada enam muka baru ditampilka­n PBB

 ??  ??
 ??  ?? HANIFFAH Hajar
HANIFFAH Hajar
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia