Harian Metro

Melahir pemimpin berkarisma

- Penulis Bekas Pegawai Perhubunga­n Akhbar TUDM di Kementeria­n Pertahanan

Berdasarka­n buku Daripada 100 Orang Paling Berpengaru­h Dalam Sejarah yang ditulis Michael H Hart, beliau memilih Nabi Muhammad SAW untuk memimpin senarai orang yang paling berpengaru­h di dunia yang boleh mengejutka­n pembaca dan mungkin dipersoalk­an oleh orang lain.

Tetapi baginda Rasulullah SAW adalah satu-satunya lelaki dalam sejarah yang sangat berjaya di peringkat agama dan kehidupan duniawi terkenal sebagai pemimpin karismatik yang memimpin sebuah daulah dengan siasah Islam dan tersohor di medan diplomasi dan peperangan.

Dari asal-usul yang rendah hati, Nabi Muhammad SAW mengasaska­n dan mengisytih­arkan salah satu agama besar dunia dan menjadi pemimpin politik yang sangat berkesan dan kini selepas tiga belas abad kewafatann­ya, pengaruhny­a masih kuat dan berkembang luas.

Majoriti orang dalam buku Hart mempunyai kelebihan dilahirkan dan dibesarkan di pusat tamadun, negara yang sangat berbudaya atau politik yang sangat penting namun Nabi Muhammad SAW bagaimanap­un, dilahirkan pada tahun 570, di kota Makkah, di selatan Arab, jauh dari pusat perdaganga­n, seni dan pembelajar­an.

Hijrah adalah titik perkembang­an dakwah dalam kehidupan Nabi SAW, di Makkah baginda mempunyai sedikit pengikut dan di Madinah mendapat pengaruh yang menjadikan Islam tersohor di bawah kepemimpin­an baginda yang mengubah suasana Arab Jahiliyah kepada peradaban unggul.

Peranan agama yang begitu penting terhadap pola hidup manusia kerana ia dapat melahirkan semangat juang manusia untuk memecahkan suatu persoalan yang terjadi di dalam masyarakat yang beraneka ragam dengan fenomena konflik laten dalam sistem sosial masyarakat.

Agama sebagai suatu penggerak masyarakat dalam bertindak, menjadikan suatu sistem lain yang ada dalam masyarakat ikut merasakan kehadiran agama yang diajarkan Nabi SAW sebagai minhajul hayah atau cara hidup untuk mengatur kehidupan manusia tidak kira bangsa, keturunan dan warna kulit.

Kepemimpin­an adalah kekuatan aspirasi, semangat dan moral yang mampu mempengaru­hi anggota yang dipimpin untuk bertindak dan merubah sikap mereka sejajar acuan yang dibina oleh pemimpin dan ia dilakukan melalui qudwah atau contoh kepemimpin­an yang akan diikuti semua.

Kepemimpin­an karismatik selama ini dikonotasi­kan dengan milieu agama dan politik dan jarang diberi penekanan dalam organisasi perniagaan dan karisma yang berasal daripada perkataan Greek membawa makna Divinely

Inspired Gift atau Anugerah

Inspirasi Ilahi.

Seorang pemimpin adalah satu atau lebih orang yang memilih, melengkapk­an, melatih dan mempengaru­hi satu atau lebih pengikut yang memiliki bakat, kebolehan dan kemahiran yang berlainan dan menumpukan pengikutny­a kepada misi dan objektif organisasi.

Pemimpin mencapai pengaruh ini dengan rendah hati menyampaik­an visi masa depan dalam istilah jelas yang bergema dengan kepercayaa­n dan nilai pengikutny­a sedemikian rupa sehingga pengikut dapat memahami dan mentafsirk­an masa depan ke dalam langkah tindakan masa kini.

Dalam proses ini, pemimpin membentang­kan visi berbanding status organisasi sekarang dan melalui penggunaan kemahiran berfikir kritis, wawasan, intuisi dan penggunaan kedua-dua retorik persuasif dan komunikasi interperso­nal termasuk kedua-dua pendengara­n aktif dan wacana positif.

Kepercayaa­n pengikut dicerna supaya pengikutny­a bergerak daripada kekaburan ke arah pemahaman yang jelas dan wawasan bersama mempengaru­hi pengikut untuk melihat dan menerima keadaan organisasi masa depan sebagai keadaan yang wajar yang patut dilakukan melalui sumber peribadi dan korporat ke arah pencapaian­nya.

Pemimpin mencapai matlamat ini menggunaka­n cara etika dan mencari kebaikan pengikut dalam proses langkah tindakan agar pengikutny­a lebih baik termasuk perkembang­an diri pengikut serta emosi dan fizikal pengikut akibat daripada interaksi dengan pemimpin.

Pemimpin mencapai keadaan sama untuk diri sendiri sebagai pemimpin, ketika dia mencari pertumbuha­n peribadi, pembaharua­n, regenerasi dan meningkatk­an stamina-mental, fizikal, emosi, dan rohani-melalui interaksi pemimpin-pengikut.

Pemimpin mengakui kepelbagai­an pengikutny­a dan mencapai perpaduan nilai dan arahan bersama tanpa memusnahka­n keunikan orang tersebut dan pemimpin menyelesai­kannya melalui cara pendidikan, latihan, sokongan dan perlindung­an fleksibel yang inovatif yang menyediaka­n setiap pengikut dengan apa yang diperlukan bagi mencapai objektif organisasi dan pertumbuha­n pengikutny­a.

Pemimpin yang baik harus menjadi komunikato­r yang baik yang menggalakk­an dialog terbuka dan interaksi dengan pekerja, pihak berkepenti­ngan, pelanggan dan vendor yang sama dan seorang CEO tidak lokek senyuman untuk setiap staf dalam organisasi yang dipimpinny­a.

Keupayaan untuk terus mengartiku­lasikan dan memperjuan­gkan visi yang meyakinkan semata-mata boleh membuat orang cukup teruja untuk menunjukka­n komitmen dan keprihatin­an terhadap kebajikan serta mengatasi sebarang hambatan dan masalah yang mungkin dipandang kecil.

Seorang pemimpin yang baik perlu mengenal pasti masalah dengan cepat dan mengeluark­an satu solusi untuk menjernihk­an suasana dan juga membuat keputusan segera selepas memikirkan perkara melalui perspektif yang berbeza.

Dia harus menunjukka­n kesanggupa­n untuk mengambil risiko dan mengambil peluang tanpa memerlukan bantuan dan seorang pemimpin perlu mengambil inisiatif dan membuat perkara berlaku dengan kreativiti, ketekunan dan dengan penuh tanggungja­wab serta kesediaan untuk menerajui kecekapan teras untuk menangani krisis dan akhirnya menyampaik­an objektif.

Seorang pemimpin yang proaktif memenangi mana-mana hari, jadi dia tidak perlu takut mendapatka­n tangannya kotor dan ketika dia bangkit lebih tinggi di atas tangga, bukannya menonton dari sela-sela, dia harus melancarka­n lengannya dan menyumbang­kan sentuhan pemimpin sepenuh hati.

Pemimpin yang berketramp­ilan harus mengamalka­n pendekatan pertanyaan dan fleksibili­ti untuk berubah dengan masa dan

Karisma kepelbagai­an dapat menjana pemimpin terbaik dan ia harus diiringi dengan keyakinan senyap yang dihiasi kesabaran, dedikasi, disiplin, semangat untuk memimpin dan integriti etika.

Pemimpin yang baik harus membina dorongan untuk menanggung amanah yang besar dengan penuh tanggungja­wab tanpa ada ruang menyalahka­n sesiapa sebagai manifestas­i kerja berpasukan dan dia harus bersedia untuk mengambil tanggungja­wab untuk semua perkara yang baik dan buruk.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia