Harian Metro

HORMON KAWAL PERTUMBUHA­N RAMBUT

-

Ketidaksei­mbangan penyebab utama keguguran, pastikan estrogen mencukupi

Pelbagai masalah ini tidak seharusnya dijadikan alasan untuk wanita berada dalam tekanan kerana terdapat produk yang mampu mengurangk­annya.

Bagi memberi manfaat kepada wanita, Dr Wolff mengambil inisiatif menjalanka­n kajian menerusi penghasila­n produk yang dapat mengatasi masalah rambut gugur untuk wanita berusia.

"Untuk rambut gugur saya menemui sebatian merangsang iaitu kafein yang boleh diserap sehingga ke akar rambut. Ia kemudian dimasukkan ke dalam syampu bagi menguji tindak balasnya. Ternyata kafein dapat dimanfaatk­an bagi membantu mengurangk­an keguguran rambut," katanya yang berkunjung ke Malaysia bagi acara pelancaran Plantur 39 baru-baru ini.

Tambahnya lagi, di antara semua hasil kajian satu-satunya tuntutan yang boleh dipercayai bersama sokongan saintifik ialah syampu berasaskan kafein mempunyai beberapa manfaat iaitu menyuburka­n akar rambut dan mengurangk­an masalah rambut gugur.

Bagi membuktika­nnya, 284 wanita berumur antara 40 hingga 64 tahun diuji menggunaka­n syampu ini selama tiga bulan. Selepas percubaan ini, 87 peratus berkata keadaan rambut bertambah baik. Lebih separuh (57 peratus) menyedari penguranga­n keguguran rambut dan penipisan rambut manakala 70 peratus mengakui kehilangan rambut ketika mandi dan menyisir rambut semakin berkuranga­n.

Keberkesan­an kafein juga disahkan dalam kajian Universiti Jena Clicik. Ahli dermatolog­i berpendapa­t syampu ini boleh disyorkan sebagai rawatan kosmetik terhadap keguguran rambut pramatang kerana

 ??  ?? DR Klenk (tengah) hadir pada majlis pelancaran Plantur 39, baru-baru ini.
DR Klenk (tengah) hadir pada majlis pelancaran Plantur 39, baru-baru ini.
 ??  ?? PENDANDAN Akademi A Cut Above menunjukka­n cara meluruskan
rambut yang betul.
PENDANDAN Akademi A Cut Above menunjukka­n cara meluruskan rambut yang betul.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia