Harian Metro

Hamilton semakin gusar 29 servis ace julang Karlovic

- Agensi

 Jentera Mercedes tidak sepantas Ferrari, Red Bull untuk raih kejuaraan 2018

Lewis Hamilton menegaskan, kejuaraan dunia 2018 lebih bermakna berbanding gelaran Formula Satu (F1) yang diraihnya ketika jentera Mercedes hanya pasukan ketiga terpantas di belakang Ferrari dan Red Bull.

Hamilton yang bersaing merebut kejuaraan dengan pemandu Ferrari, Sebastian Vettel musim lalu menyatakan dengan jelas bahawa ia lebih memberi kepuasan untuk bertarung dengan pemandu pasukan lain selepas hanya bertarung selama tiga tahun dengan rakan sepasukan Mercedes, Nico Rosberg.

Mercedes masih belum memenangi grand prix pada 2018, ketika Red Bull semakin meningkat dan Kimi Raikkonen juga semakin baik bersama Ferrari dengan perlumbaan seterusnya di Grand Prix (GP) Azerbaijan, hujung minggu ini.

Ditanya Autosport apakah perasaanny­a jika mampu

(gambar)

menewaskan dua pencabar utama untuk gelaran musim ini, Hamilton berkata: “Siapa tahu apa yang akan berlaku musim ini? Jika ia terus berlaku seperti ini, adalah sesuatu yang amat sukar untuk menang.

“Tetapi jika ada peluang, dan kami berada di atas, ia lebih bermakna, kerana ia musim yang lebih sukar berbanding sebelum ini.” rutama jenteranya sentiasa berada dalam keadaan yang cukup baik,” kata Rossi merujuk kepada Honda. “Tapi kami menamatkan perlumbaan dalam kelompok empat teratas.”

“Sekarang, penting untuk melihat bagaimana kami mampu bangkit di Jerez, kerana pada tahun lalu apabila kembali ke Eropah, pada trek yang berbeza, cengkaman berbeza, kami berdepan banyak masalah.

“Tahun ini, saya harap kami dapat memberi saingan lebih sengit di litar seperti

Hamilton mengakui kesukaran pada hujung minggu di GP China, 15 April lalu dengan mengakui Mercedes tidak memiliki jentera terpantas ketika ini.

“Sasaran saya masih sama, tetapi jelas daripada apa dilihat pada hujung minggu, kami bukanlah terpantas,” katanya.

“Jadi, kami adalah pasukan kedua atau ketiga ter- Jerez dan Barcelona.”

Rossi berkata, sasarannya di Austin untuk menamatkan perlumbaan di podium selepas memulakan perlumbaan di petak kelima, tetapi masalah tayar hadapan menghalang­nya untuk mengatasi Vinales dan pelumba Suzuki, Andrea Iannone.

“Saya sedar perlu lebih pantas untuk merebut tempat di podium kerana itu memang sasaran saya. Malangnya, saya bergelut untuk melakukann­ya terutama dengan masalah tayar depan. Agensi pantas pada ketika ini, jadi kami perlu melakukan sesuatu untuk meningkat dan ia tidak mustahil.

“Apa yang ditunjukka­n pasukan ini sejak beberapa tahun ialah kami hebat ketika bersatu, dan terus berusaha dan bekerja keras.

“Saya kenal semua orang di sini dan kami akan kembali ke kilang untuk terus berusaha sebaik mungkin.” Madrid: Pemain tenis Croatia, Ivo Karlovic melakukan 29 servis ace untuk menyingkir­kan pemain Sepanyol, Tommy Robredo 6-7(5) 7-6(8) 6-4 di pusingan pertama ATP Terbuka Barcelona, awal pagi semalam.

Karlovic yang muncul pemain tertua dan paling tinggi di atas gelanggang tanah liat di usia 39 tahun dan ketinggian 211 sentimeter menggunaka­n kelebihan servis kencang yang dimilikiny­a untuk menewaskan Robredo yang juga bekas juara di Terbuka Barcelona.

Karlovic yang berlatih di Barcelona seawal usia 14 tahun akan bertemu pemain pilihan kelapan juga dari Sepanyol, Roberto Bautista Agut di peringkat 32 terbaik.

Pablo Cuevas, Rogerio Dutra Silva, Guillermo Garcia-Lopez, Marcel Granol-

(gambar)

lers, Malek Jaziri, Leonardo Mayer dan Stefanos Tsitsipas kesemuanya mara dengan kemenangan straight set.

Dusan Lajovic menewaskan Pedro Martinez 6-4 6-7(5) 6-3, manakala Benoit Paire mengatasi Nicolas Jarry 7-6(4) 6-7(3) 6-4.

Pilihan kejohanan yang juga pemain nombor satu dunia, Rafael Nadal akan memburu gelaran ke-11 di Barcelona dengan bintang Sepanyol itu turut diberi penghormat­an apabila gelanggang perlawanan dinamakan sempena namanya.

Nadal akan memulakan kempen sama ada bertemu Andreas Haider-Maurer atau Roberto Carballes Baena.

Segar dengan kemenangan di Monte Carlo Masters, Nadal sedang memburu gelaran di Terbuka Barcelona untuk tahun ketiga berturut-turut.

“Ia gelanggang yang sukar dan undian saya di sini tidak akan mudah,” kata pemain berusia 31 tahun itu, semalam. “Saya akan bertemu beberapa lawan yang sukar. Saya perlu bermain dengan amat baik.”

Nadal dijangka akan bertemu seteru utamanya, Novak Djokovic yang menyertai saingan itu di saat akhir di peringkat suku akhir jika kedua-duanya berjaya mara. Reuters

 ??  ??
 ??  ?? HAMILTON akui Mercedes tidak memiliki jentera terpantas ketika ini.
HAMILTON akui Mercedes tidak memiliki jentera terpantas ketika ini.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia