Harian Metro

‘Kalau tak ‘perform’, saya lepas segalanya’

- Zulfaizan Mansor zulfaizan@nstp.com.my Syafiq Aznan syafiq.aznan@nstp.com.my

 Kenyataan Tunku Ismail cetus kebimbanga­n peminat JDT

Kenyataan Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang meluahkan untuk meninggalk­an segala-galanya berkaitan bola sepak jika Johor Darul Ta’zim (JDT) tidak mencapai peningkata­n seperti yang diharapkan mencetuska­n resah dalam kalangan penyokong skuad Harimau Selatan.

Kenyataan Tunku Ismail yang juga Pemilik JDT dimuat naik pada laman Facebook, JOHOR Southern Tigers, semalam turut menjelaska­n beliau akan melakukan perubahan besar dalam skuad berkenaan pada jendela perpindaha­n kedua Liga Malaysia (Liga M) yang akan dibuka dari 14 Mei hingga 10 Jun ini.

“Saya akan pulang esok. Bukan saja pasukan akan berubah, tetapi cuaca juga akan berubah. Tidak percaya? Kita lihat nanti.

“Baru-baru ini, saya sudah

(gambar)

Kuala Lumpur: Pemain tengah Johor Darul Ta’zim (JDT), Syamer Kutty Abba menegaskan dia tidak patah semangat meskipun gagal membantu Vilaverden­se melakar kemenangan pada penampilan sulungnya bersama kelab divisyen tiga Portugal itu.

Malah, bekas pemain tengah Pulau Pinang berkenaan mengakui kekalahan 1-0 kepada Oliveirens­e itu seharusnya dilihat dari sudut positif di mana ia lebih membakar semangatny­a untuk terus mengintai peluang membarisi kesebelasa­n utama pada perlawanan seterusnya.

“Pengalaman membarisi kesebelasa­n utama pasukan ini begitu berharga, apatah lagi saya menunggu peluang ini selama hampir empat bulan. Bagaimanap­un, tiada apa yang harus dikecewaka­n kerana banyak perkara positif yang boleh diambil daripada perlawanan itu.

“Saya mengharapk­an ini bukanlah kali pertama dan kali terakhir saya akan beraksi bersama pasukan, jadi saya bertekad untuk membuktika­n sesuatu jika sekali lagi diberi peluang khususnya untuk perlawanan di peringkat suku akhir selepas ini,” katanya ketika dihubungi, semalam. menandatan­gani dua pemain baru kami. Pada Mei nanti JDT akan menjadi sebuah pasukan yang berbeza.

Syamer dan seorang lagi pemain skuad Harimau Selatan, Dominic Tan diturunkan dalam kesebelasa­n utama pasukan Vilaverden­se, namun nasib tidak menyebelah­i mereka apabila pasukan itu tumbang di tangan Oliveirens­e.

Bagaimanap­un, kekalahan itu tidak menjejaska­n kedudukan pasukan itu sebagai naib juara Serie A dan pasukan itu bakal bersaing di peringkat suku akhir bagi merebut tiket ke saingan Liga Pro (divisyen dua) musim depan.

Mengulas lanjut tempoh ‘perguruann­ya’ bersama pasukan itu selama hampir empat bulan, pemain berusia 21 tahun itu mengakui peningkata­n daripada pelbagai segi dapat dirasakan dengan dia kini menjadi pemain yang lebih baik berbanding

“Jika prestasi pasukan tidak meningkat selepas ini seperti mana yang saya yakin, saya akan lepaskan segala-gala sebelum ini.

“Mereka sangat mementingk­an taktikal dan rentak permainan di sini juga agak tinggi. Saya merasakan ada peningkata­n dari segi kesedaran mengenai taktikal dan juga kekuatan selepas berada di sini.

“Jurulatih juga tidak lokek untuk berkongsi ilmu dan dia banyak memberikan nasihat kepada kami sepanjang berada di sini. Saya selesa dan sudah menyesuaik­an diri di sini walaupun merindui keluarga dan juga makanan Malaysia,” katanya. yang berkaitan dengan bola sepak untuk selama-lamanya. Ini kerana saya yakin mereka akan berikan persembaha­n terbaik,” katanya dalam kenyataan itu.

Kenyataan Tunku Ismail itu mendapat pelbagai reaksi balas daripada penyokong di ruangan komen dengan kebanyakan­nya melahirkan kebimbanga­n selepas menganggap Tunku Mahkota Johor (TMJ) akan meninggalk­an JDT.

Bagaimanap­un, pengendali laman JOHOR Southern Tigers tampil menjelaska­n yang kenyataan TMJ itu lebih kepada menyatakan keyakinan tinggi beliau bahawa JDT akan tampil dengan persembaha­n berbeza selepas ini.

“Cuba faham maksud baginda (TMJ) betul-betul. Baginda sayangkan bola dan tidak mungkin ingin tinggalkan JDT. Baginda yakin pasukan akan ‘perform’ (mempamerka­n persembaha­n terbaik) selepas ini dan jika tidak ‘perform’ baginda sanggup tinggalkan bola sepak selama-lamannya.

“Ia seperti berbunyi jika pasukan tidak ‘perform’ baginda akan kerat jari baginda. Itulah yang cuba di sampaikan. Bukan kalau pasukan tidak ‘perform’ baginda ingin angkat kaki,” kata pengendali laman JOHOR Southern Tigers.

 ??  ??
 ?? Syamer Kutty Abba ?? SYAMER (kiri) dan Dominic diturunkan dalam kesebelasa­n utama Vilaverden­se ketika menentang Oliveirens­e.
Tiada apa yang harus dikecewaka­n kerana banyak perkara positif yang boleh diambil”
Syamer Kutty Abba SYAMER (kiri) dan Dominic diturunkan dalam kesebelasa­n utama Vilaverden­se ketika menentang Oliveirens­e. Tiada apa yang harus dikecewaka­n kerana banyak perkara positif yang boleh diambil”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia