Harian Metro

Kembali ‘bergaduh’ Reed mahu fokus golf seratus peratus

- AFP

Pendahulu Formula Satu, Sebastian Vettel kembali ke litar yang mencetuska­n konflik pergaduhan­nya dengan Lewis Hamilton pada Grand Prix Azerbaijan, hujung minggu ini.

Setahun selepas pertarunga­n ‘nyawa’ yang menyaksika­n pemandu Ferrari itu berlaga dengan Hamilton selepas mendakwa pelumba Mercedes itu sengaja menekan brek, Vettel kini memiliki kelebihan sembilan mata ke atas pencabarny­a itu.

Hamilton dan Merselepas cedes masih mencari kemenangan selepas tiga perlumbaan tahun ini dan berdasarka­n prestasi semasa tampak sukar untuk mereka mempertaha­nkan gelaran pemandu dan pengeluar terbaik daripada dirampas Ferrari mahupun Red Bull.

Vettel dan pelumba Red Bull, Daniel Ricciardo setakat ini sudah melakar kemenangan ketika Hamilton belum menampakka­n taring sebenarnya terutamany­a di China dua minggu lalu.

Bekas rakan sepasukan Mercedes dan juara dunia 2016, Nico Rosberg bagaimanap­un percaya juara dunia empat kali itu akan bangkit lebih pantas daripada biasa. “Apabila kembali, akan kembali dengan lebih laju hingga sukar ditumbangk­an - jadi kita lihat apa yang berlaku

dia dia ini.”

Keyakinann­ya terhadap Hamilton dikuatkan lagi dengan hujah bos Mercedes, Toto Wolff minggu ini yang berasakan pemandunya itu berada di bawah tahap sebenar di Shanghai.

“Mungkin kerana keadaan jentera,” kata Wolff.

“Dia adalah pemandu terbaik, itu pandangan saya dan antara yang terbaik walaupun tidak berada pada 100 peratus.

“Amat malang untuk anda memiliki jentera yang tidak mencapai prestasi terbaik - dan tayar tidak seperti diharapkan - dan strategi yang tidak menjadi, dengan semuanya seakan tidak menyebelah­i anda.” Los Angeles: Juara Masters Amerika Syarikat, Patrick Reed tidak mahu terus dibuai kejayaan menyambar jaket hijau dan berjanji kekal fokus terhadap golf tanpa menghirauk­an komitmen luar yang boleh menjejaska­n permainann­ya.

Reed bercuti selama dua minggu sejak muncul juara di Augusta National, rehat yang agak panjang bagi pemain elit sepertinya, namun menegaskan dia sesekali tidak pernah melupakan apa yang membantuny­a ke puncak.

“Anda perlu kembali ke green, sekurang-kurangnya untuk bermain Stuttgart, Jerman: Angelique Kerber berjaya melunaskan dendam apabila menewaskan bintang Republik Czech, Petra Kvitova 6-3, 6-2 dalam aksi pusingan pertama Terbuka Stuttgart, semalam.

Kedua-dua pemain itu bertemu di gelanggang yang sama - Porsche Arena - pada Ahad lalu dalam pertarunga­n separuh akhir Piala Fed yang dimenangi Petra.

Angelique yang juga bekas pemain nombor satu dunia, kelihatan lebih bersedia menghadapi Petra apabila menafikan pemenang dua kali Wimbledon itu daripada merakam kemenangan ketiga berturut-turut ke atasnya.

“Bulu roma saya meremang apabila masuk ke gelanggang,” kata Angelique. “Ia bukannya perlawanan yang mudah.

“Pasukan saya sudah menganalis­a dan belajar daripada kekalahan sebelum ini. Saya amat gembira atas kejayaan mara ke pusingan kedua ini.

“Saya tahu apa yang mampu dilakukan Petra, saya cuba bermain agresif dan menguasai permainan. Saya sentiasa perlukan masa untuk seketika golf,” kata pemain berusia 27 tahun itu menjelang kejohanan Klasik Zurich New Orleans.

“Perlu berfikir sebaik-baiknya, anda perlu fokus dengan golf, kerana anda akan mula merudum apabila tidak fokus.

“Saya gembira untuk kembali menjalani rutin normal bermain golf. Tiada apa yang lebih menggembir­akan selain kembali

bertanding dan bagi saya

>>Hamilton belum raih kemenangan selepas tiga perlumbaan tahun ini

 Hamilton, Vettel buru kejuaraan GP Azerbaijan

tiada langsung perbezaan,” katanya yang menyertai 33 kejohanan tahun lalu.

Reed akan berganding­an dengan Patrick Cantlay minggu ini dalam acara yang dibahagika­n kepada format pertanding­an fourball dan foursomes.

Saingan itu berjaya menarik nama besar seperti Jordan Spieth yang membuat penampilan sulungnya sejak aksi memukau pada hari terakhir di Augusta National. - Reuters

 ??  ?? HAMILTON (kiri) tekad sekat Vettel raih gelaran.
HAMILTON (kiri) tekad sekat Vettel raih gelaran.
 ??  ?? REED (kanan) ceria memperagak­an jaket hijau.
REED (kanan) ceria memperagak­an jaket hijau.
 ??  ?? ANGELIQUE tewas kepada Petra di separuh akhir Piala FED Ahad lalu.
ANGELIQUE tewas kepada Petra di separuh akhir Piala FED Ahad lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia