Harian Metro

Amirul gesa jangan buat spekulasi

- Azlan Muhammad Zain azlanmz@nstp.com.my

Kuala Lumpur: Pengurus skuad angkat berat negara ke Sukan Komanwel 2018, Amirul Hamizan Ibrahim

(gambar) meminta semua pihak tidak memberikan tekanan tambahan kepada atlet yang gagal ujian doping, baru-baru ini.

Beliau sebaliknya menggesa supaya menunggu keputusan sampel B sebelum membuat pelbagai andaian yang boleh memburukka­n lagi situasi.

“Saya minta semua tunggu keputusan sampel B. Jangan buat pelbagai spekulasi seperti dikenakan hukuman gantung empat tahun, perlu pulang pingat dan sebagainya.

“Atlet berkenaan terkejut dengan keputusan itu, jadi biar keputusan sampel B diketahui dulu,” katanya yang juga Exco Persatuan Angkat Berat Malaysia (PABM).

Agensi Anti-Doping Malaysia (ADAMAS) semalam mengesahka­n seorang atlet angkat berat negara yang memenangi pingat di Sukan Komanwel Gold Coast positif menggunaka­n bahan terlarang, stanozolol (sejenis bahan terlarang daripada anabolik steroid).

Keputusan itu jelas mencemarka­n pencapaian hebat skuad angkat berat yang membawa pulang dua pingat emas dan satu gangsa daripada temasya kedua terbesar dunia itu.

“Saya tidak berani menyatakan sama ada dia bersalah atau sebaliknya, hanya dia saja yang tahu. Sukar bagi pihak kita untuk mengawal mereka 24 jam. Namun jika benar, ia adalah tindakan yang bodoh dan membunuh karier sendiri.

“Saya ada menghubung­inya, dan dia ternyata terkejut dengan keputusan sampel berkenaan dan minta dia tidak memberi sebarang ulasan sehingga keputusan sampel B diumumkan.

“Dia berada pada kedudukan kelapan jika dilihat pada senarai awal peserta yang bertanding di Gold Coast, namun saya mengenalin­ya sebagai seorang pejuang.

“Malah, jumlah angkatan di Gold Coast adalah sesuatu yang biasa dilakukann­ya semasa latihan,” jelasnya.

ADAMAS menjangkak­an keputusan sampel B akan diketahui dalam tempoh dua minggu lagi.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia