Harian Metro

Wajib pastikan 100% selamat

- Siti Nur Mas Erah Amran dan Masriwanie Muhamading news@nstp.com.my

 Tugas juruterban­g sebelum mula penerbanga­n

Faktor keselamata­n adalah standard pematuhan yang dititikber­atkan oleh setiap syarikat penerbanga­n dalam memastikan setiap pesawat berada dalam keadaan baik sebelum berlepas.

Calon Barisan Nasional (BN) Parlimen Setiawangs­a, Tan Sri Dr Zulhasnan Rafique menegaskan, mana-mana pesawat tidak akan dibenarkan berlepas sekiranya berlaku masalah Seremban: Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan yang menang tanpa bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau tidak bercadang mengambil tindakan terhadap Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli, kerana menganggap­nya sebagai ‘budak-budak’.

Katanya, beliau tidak mahu membuang masa untuk melayan tuduhan pembangkan­g termasuk Rafizi yang jelas diada-adakan untuk merosakkan nama baiknya serta Barisan Nasional (BN).

Malah katanya, Ketua Pemuda UMNO yang juga calon BN Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin sudah membuat laporan polis dan beliau percaya ia lebih daripada cukup. teknikal.

“Saya tidak dapat bercakap dari segi teknikal, tetapi jika dari segi persediaan, memang juruterban­g akan tentukan sama ada pesawat bersedia untuk berlepas atau sebaliknya.

“Mereka sendiri akan mengelilin­gi dan meneliti pesawat bagi memastikan pesawat seratus-peratus selamat sebelum

“Kita kena ingat, juruterban­g, pembantu juruterban­g pun ada keluarga dan soal keselamata­n ini adalah isu yang serius,” katanya selepas merasmikan manifesto Jiwa Setiawangs­a di Dewan Nuri AU3, di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas berhubung dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai kemungkina­n wujud unsur sabotaj terhadap pesawat yang sepatutnya beliau gunakan untuk penerbanga­n ke Langkawi pada 27 April lalu.

Zulhasnan pernah menyertai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada tahun 1973 dan bertugas sebagai juruterban­g jet pejuang dan jurulatih penerbanga­n bertauliah.

Dalam perkembang­an lain, beliau berkata, tiada keperluan baginya untuk mengisytih­arkan aset seperti yang disarankan oleh calon PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad.

“Saya dan pemimpin BN lain hanya ikut syarat yang ditetapkan Suruhanjay­a Pilihan Raya (SPR).

“Tiada syarat yang digariskan SPR yang menyatakan kami perlu isytihar harta, malah setiap calon dipantau Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),” katanya.

 ?? Dr Zulhasnan ?? Mereka sendiri akan mengelilin­gi dan meneliti pesawat bagi memastikan pesawat seratus-peratus selamat sebelum take off”
Dr Zulhasnan Mereka sendiri akan mengelilin­gi dan meneliti pesawat bagi memastikan pesawat seratus-peratus selamat sebelum take off”
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia