Harian Metro

Nafi dakwaan

- Noor Atiqah Sulaiman news@nstp.com.my

 Jumlah sebenar pengundi pos berdaftar ialah 212,834 meliputi pelbagai kategori

Suruhanjay­a Pilihan Raya (SPR) menafikan dakwaan kononnya Kuala Lumpur: “Memilih mereka yang sekian lama bertentang­an fahaman politik, tetapi kini sanggup berganding bahu semata-mata mahu meraih kuasa bukan pilihan yang waras dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) ini,” kata Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Bekas Perdana Menteri berkata, kerajaan yang kuat dan stabil hanya boleh wujud menerusi pemimpin yang benar-benar dapat bekerjasam­a untuk kebaikan rakyat.

Menurutnya, pengundi perlu membuat pilihan pada PRU14 dengan menggunaka­n kewarasan fikiran di samping mengambil kira kemampuan mengekalka­n kesinambun­gan kestabilan politik, dasar serta pentadbira­n ekonomi yang baik.

“Ini bukan suatu perjudian mempertaru­hkan nasib atau menukar haluan semata-mata kerana tidak puas wujud empat juta pengundi secara pos pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Pengerusi SPR, Tan Sri Mohd Hashim Abdullah berkata, jumlah sebenar pengundi yang layak mengundi secara pos pada PRU14 ialah 212,834 orang yang meliputi pelbagai kategori.

“Jumlah pengundi pos dalam kategori permohonan Borang 1A merangkumi petugas pilihan raya, anggota tentera, anggota polis dan petugas media sebanyak 149,730 permohonan.

“Bagi kategori permohonan melalui Borang 1B pula iaitu terdiri daripada warganegar­a Malaysia yang berada di luar negara adalah 7,979 permohonan.

“Selain itu, permohonan melalui Borang 1C pula adalah pengundi pos yang terdiri anggota katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Abdullah berkata, kejayaan Malaysia mencapai pembanguna­n pesat sejak kemerdekaa­n lebih 60 tahun lalu banyak bergantung kepada kestabilan politik yang dikecapi selama ini dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Jabatan Imigresen, anggota Polis Sukarelawa­n (PVR) dan petugas kesihatan di hospital dan klinik kerajaan.

“Anggota Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia, Jabatan Penjara dan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA). Secara keseluruha­n permohonan dari Borang 1C iaitu 51,472 permohonan,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Mohd Hashim berkata, ada juga kategori Pengundi Tidak Hadir (PTH) Luar Negara iaitu dari kalangan penjawat awam yang bertugas di luar negara dan pasangan serta pelajar sepenuh masa di luar negara dan pasangan iaitu 3,653 permohonan.

“Dalam urusan pengundian pos, SPR menasihatk­an semua pengundi pos supaya segera mengembali­kan kertas undi pos kepada Pegawai Pengurus Pilihan Raya di bahagian pilihan raya masing-masing sebelum jam 5 petang pada hari mengundi iaitu 9 Mei ini (Rabu).

“SPR berharap semua pengundi pos tidak mempercaya­i mesej viral di media sosial yang menggesa supaya pengundi pos hanya mengembali­kan kertas undi pos saja tanpa mengembali­kan borang pengesahan identiti kerana kononnya undi tidak menjadi rahsia lagi.

“Jika mereka (pengundi pos) tidak mengembali­kan kertas undi berserta borang berkenaan kertas undi pos mereka tidak akan dikira dan ditolak kerana dianggap tidak ditanda pemilih berdaftar.

“Tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pihak yang menularkan mesej tidak benar yang berbentuk hasutan supaya pengundi pos tidak mengembali­kan borang pengesahan itu kerana ia boleh menyebabka­n proses pengundian terjejas dan kertas undi itu tidak dikira dan ditolak.

“SPR memberi jaminan kepada semua pengundi termasuk pengundi pos bahawa undi mereka adalah rahsia dan tidak boleh diketahui oleh sesiapa pun,” katanya.

 ?? Mohd Hashim Abdullah ?? Tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pihak yang menularkan mesej tidak benar yang berbentuk hasutan supaya pengundi pos tidak mengembali­kan borang pengesahan itu kerana ia boleh menyebabka­n proses pengundian terjejas dan kertas undi itu tidak...
Mohd Hashim Abdullah Tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pihak yang menularkan mesej tidak benar yang berbentuk hasutan supaya pengundi pos tidak mengembali­kan borang pengesahan itu kerana ia boleh menyebabka­n proses pengundian terjejas dan kertas undi itu tidak...
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia