Harian Metro

Kapal seludup 131 migran ditahan

-

Kuala Lumpur: Ubah suai kapal tangki untuk menyeludup pendatang haram secara besar-besaran dari Sri Lanka ke Australia dan New Zealand melalui Selat Melaka.

Cubaan menyeludup 131 warga asing itu bagaimanap­un berjaya dikesan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan kerjasama Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) serta Jabatan Peguam Negara yang menahan kapal itu di perairan Tanjung Gemuk, Kota Tinggi, Johor, jam 2.02 pagi, Selasa lalu.

Sindiket penyeludup­an antarabang­sa itu dikesan membawa lima kanak-kanak perempuan, empat kanak-kanak lelaki bersama 24 wanita serta 98 lelaki warga Sri Lanka ke Australia dan New Zealand.

Difahamkan kapal tangki itu berjaya dipintas PDRM melalui operasi khas Op Kenal Alpha 2/2018.

Sindiket penyeludup­an itu dikesan didalangi beberapa rakyat tempatan, warga Indonesia dan Sri Lanka.

Ketika ditahan, kapal membawa 131 warga asing itu belayar keluar dari perairan Tanjung Gemuk menuju perairan antarabang­sa.

Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun dalam satu kenyataan dikeluarka­n berkata, pihaknya menahan empat rakyat tempatan bersama tiga lelaki warga Indonesia dipercayai ahli sindiket yang turut berada di atas kapal tangki dengan menggunaka­n nama ETRA.

Katanya, pihak berkuasa turut merampas sebuah bot kelas A milik rakyat negara ini yang digunakan untuk mengangkut semua migran terbabit dari darat ke kapal berkenaan.

“Ketika dipintas, kapal itu bergerak keluar dari perairan Tanjung Gemuk menuju ke perairan antarabang­sa bagi membawa semua migran terbabit ke Australia dan New Zealand.

“Kami menemui 131 migran warga Sri Lanka bersembuny­i di dalamnya selain menahan tiga lelaki Indonesia bersama empat rakyat tempatan yang dipercayai ahli sindiket penyeludup­an berkenaan,” katanya.

Mohamad Fuzi berkata, pihaknya kemudian berjaya menahan empat rakyat tempatan sekitar Johor Bahru, Johor selain seorang rakyat tempatan di Bukit Mertajam, Pulau Pinang yang terbabit mengurus penyeludup­an migran.

Menurutnya, seramai 16 individu ditahan disiasat mengikut Akta Kesalahan Keselamata­n (Langkah-Langkah Khas) (SOSMA) 2012 serta Akta Anti Pemerdagan­gan Orang dan Anti Penyeludup­an Migran (ATIPSOM) 2007.

“Mereka yang ditahan mengikut SOSMA dan ATIPSOM ini adalah sembilan rakyat tempatan, empat warga Sri Lanka dan tiga Indonesia yang dipercayai ahli sindiket penyeludup­an manusia,” katanya.

 ??  ?? KAPAL tangki yang digunakan untuk seludup 131 warga asing.
KAPAL tangki yang digunakan untuk seludup 131 warga asing.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia