Harian Metro

Usah malu anak autisme

-

 Kurang ilmu, ego hingga anak istimewa terlepas peluang dapat rawatan

Kuala Lumpur: Seorang daripada tiga nelayan yang ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia kerana menceroboh perairan negara itu dua tahun lalu dijangka akan dibebaskan tidak lama lagi, demikian menurut Persatuan Nelayan Kebangsaan (NEKMAT).

Pengerusin­ya, Ahmad Rudin Husain berkata, Mahabob Hasimat, 57, dari Pontian, Johor kini ditahan di Rumah Tahanan Negara (RUTAN) Kelas I, Tanjung Pinang, Indonesia manakala Abdul Rashid Nik, 53, dari Kuantan, Pahang dan Kamaruzama­n Awi, 46 dari Dungun, Terengganu ditahan di Lembaga Pemasyarak­atan Kelas IIA (Lapas) di pulau sama.

Menurutnya, ketiga-tiga nelayan itu perlu melalui beberapa proses perunda- gilap melalui latihan berterusan.

“Negara luar seperti Korea Selatan mengambil inisiatif menerusi drama autisme bertajuk malah diterbitka­n semula oleh Amerika Syarikat semata-mata bagi meningkatk­an pengetahua­n autisme kepada orang awam.

“Difahamkan di negara kita juga, sebuah filem bertajuk Redha pernah diterbitka­n dan ditayangka­n pada April 2016. Justeru, penerbit drama atau filem di negara ini digalakkan menerbitka­n lebih banyak drama atau filem berkualiti tinggi bagi memberi kesedaran masyarakat mengenai autisme,” titah baginda.

Malah, Tuanku Syed Faizuddin turut bertitah agar masyarakat harus memberi sokongan dengan menyalurka­n sumbangan tanpa mengira masa atau musim.

“Penganjura­n program autisme secara berkala dapat membantu mendapatka­n dana yang mencukupi untuk masa hadapan mereka.

“Banyakkan carian mengenai modul pembelajar­an khas yang ditawarkan di sekolah seperti pendidikan khas dan Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) yang berdekatan kawasan anda agar perkembang­an anak autisme dapat berkembang dengan baik,” baginda bertitah.

Pada majlis berkenaan, Raja Muda Perlis mencemar duli merasmikan majlis penutup dan turut ditemani Ketua Pemasaran dan Komunikasi Bank Rakyat, Nizam Sani dan Naib Canselor UniMAP, Prof Datuk Zul Azhar Zahid Jamal.

 ??  ?? TUANKU Syed Faizuddin dan Zul Azhar bersama kanak-kanak autisme pada Program Bank Rakyat A-Heart Autismlymp­ic 2018
TUANKU Syed Faizuddin dan Zul Azhar bersama kanak-kanak autisme pada Program Bank Rakyat A-Heart Autismlymp­ic 2018
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia