Harian Metro

Marquez tawan Jerez

- Reuters

 Juarai perlumbaan MotoGP di gelanggang sendiri di Litar Jerez

Pelumba Repsol Honda, Marc Marquez gah menjuarai perlumbaan MotoGP di gelanggang sendiri Grand Prix Sepanyol di Litar Jerez, semalam sekali gus mengambil alih kedudukan peneraju keseluruha­n.

Begitupun, perlumbaan dibayangi dengan insiden membabitka­n tiga pelumba, Andrea Dovizioso, Jorge Lorenzo dari Ducati dan rakan sepasukan Marquez, Dani Pedrosa yang ketika itu sedang memburu baki kedudukan podium.

Ketika perlumbaan berbaki lapan pusingan, Lorenzo yang berada di kedudukan ketiga melanggar Pedrosa ketika mengambil selekoh sebelum turut mengheret Dovizioso menyaksika­n ketiga-tiganya tidak dapat meneruskan saingan.

Pedrosa yang kurang sebulan menjalani pembedahan pergelanga­n tangan turut tercampak daripada jenteranya susulan insiden berkenaan.

(gambar)

Insiden itu membuka peluang buat pelumba Yamaha Tech3 dari Perancis, Johann Zarco untuk meraih tangga kedua, manakala tempat ketiga menjadi milik pelumba Suzuki dari Itali, Andrea Iannone.

Marquez yang memulakan

perlumbaan di Jerez di petak kelima mengakhiri saingan dengan catatan 41 minit 39.678 saat dan kini mengumpul 70, mata manakala Zarco di tangga kedua (58).

“Saya yakin sebelum perlumbaan yang saya mampu meraih kemenangan,” kata Marquez. “Benar, kami memulakan perlumbaan di barisan kedua tapi apa pun, hari ini saya bijak.

“Saya terus memberi tekanan... di sini perlumbaan amat panjang dan anda perlu menangani banyak perkara.”

Pelumba Yamaha, Valentino Rossi menamatkan perlumbaan di tangga kelima yang menyaksika­n legenda Itali itu mencipta sejarah apabila sudah mengharung­i 40,075 kilometer perlumbaan sepanjang 23 musim bermula di GP Malaysia pada 1996.

Pelumba Britain dari pasukan LCR Honda, Cal Crutchlow yang memulakan perlumbaan di petak utama gagal untuk menamatkan perlumbaan apabila terjatuh manakala pelumba negara, Hafizh Syahrin Abdullah mengakhiri saingan di tangga ke-16.

 ??  ?? MARQUEZ menjuarai perlumbaan MotoGP di Litar Jerez, semalam.
MARQUEZ menjuarai perlumbaan MotoGP di Litar Jerez, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia