Harian Metro

Kemboja mahu jadi ‘pengacau’

- Zulfaizan Mansor zulfaizan@nstp.com.my

Mengikat mereka sudah biasa beraksi dalam Liga Malaysia (Liga M) dilihat sebagai jalan terbaik untuk pasukan yang mahu menukar pemain import pada jendela perpindaha­n kedua bermula hari ini hingga 3 Jun depan.

Perkara itu disuarakan Presiden Persatuan

Jurulatih Bolasepak Malaysia

(PJBM), B Sathianath­an susulan laporan Sukan NSTP, kelmarin bahawa kebanyakan pasukan berdepan risiko besar jika berhasrat menukar pemain import pada pertengaha­n musim.

Beliau yang juga bekas jurulatih Harimau

Malaya menjelaska­n prestasi seseorang pemain tidak hanya boleh dinilai berdasarka­n kecemerlan­gan ketika sesi latihan dan aksi persahabat­an semata-mata.

“Kalau jumpa pemain yang lebih baik daripada sedia ada, mungkin boleh minta

 Saranan Sathia buat pasukan Liga M jika mahu elak risiko ikat pemain tak menjadi

Kuala Lumpur: Penyerang Kemboja, Chan Vathanaka percaya mereka boleh menjadi ‘pengacau’ kepada pasukan pilihan - Malaysia, Vietnam dan Myanmar dalam saingan bola sepak Kumpulan A Piala AFF, November depan.

Biarpun mengakui ada jurang berbanding tiga pasukan itu, dia yang kini mewakili pasukan Liga Super Pahang tetap menaruh harapan untuk melakukan kejutan.

“Saingan Kumpulan A sangat mencabar buat kami. Memang saya akui tahap kami tidak sama dengan pasukan seperti Malaysia, Vietnam dan juga Myanmar, tapi saya yakin kami boleh memberikan tentangan.

“Kami akan menggunaka­n peluang ini untuk meningkatk­an permainan kerana Kemboja kali ini dibarisi ramai pemain muda. Jadi saya berharap kami boleh mencabar pasukan lain,” atau tidak. Ada pemain ketika latihan bagus, tapi apabila perlawanan sebenar, tidak menjadi.

“Jadi, saya sendiri bimbang. Jalan terbaik mungkin kita boleh ambil pemain yang kita sendiri sudah kenal atau dia sudah biasa dengan Liga M seperti Marlon Alex James dan Juan Manuel Arostegui, tapi mereka sudah tua,” katanya kepada Sukan NSTP, semalam.

Melihat kepada kenyataan Sathianath­an, Kedah mungkin membuat keputusan tepat pada jendela perpindaha­n katanya semalam.

Selain, Malaysia, Vietnam dan Myanmar, Kemboja yang menamatkan saingan di kedudukan tercorot kumpulan tahun lalu turut akan bertemu Laos kali ini.

Pada kempen 2016 di Yangon, Myanmar, skuad kendalian Prak Sovannara itu tewas semua perlawanan dengan Malaysia (2-3), Myanmar (1-3) dan Vietnam (1-2).

Bagaimanap­un, Vathanaka yang pernah beraksi dengan kelab liga divisyen tiga Jepun, Fujieda MYFC tahun lalu sebelum bersama Pahang menyumbat dua gol dalam perlawanan menentang Harimau Malaya.

 ??  ?? RANGEL antara pemain import yang berkualiti.
SATHIANATH­AN
RANGEL antara pemain import yang berkualiti. SATHIANATH­AN
 ??  ?? VATHANAKA (kiri) ketika beraksi untuk Kemboja.
VATHANAKA (kiri) ketika beraksi untuk Kemboja.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia