Harian Metro

Jadi pejuang sebenar

- Nor Fazlina Abdul Rahim news@nstp.com.my

 Bendahari UMNO ulas ahli keluar parti sebagai tiada pendirian

Seremban: Pengerusi Barisan Nasional (BN) Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan mendakwa terdapat ramai pemimpin yang diibaratka­n sebagai ‘tikus’ dalam parti itu, termasuk wakil rakyat yang melompat parti.

Turut disamakann­ya dengan tikus adalah pemimpin UMNO tertentu di peringkat bahagian yang mengambil kesempatan untuk menonjolka­n diri dengan mendesak pemimpin lain meletak jawatan bagi melindungi kelemahan sendiri.

“Apabila kapal pecah, maka bertempiar­anlah tikus lari menyelamat­kan diri. Bagus juga jadi seperti ini, kita tak mahu tikus ini ada lagi dalam UMNO, kita mahu pejuang yang setia dan bersatu hati.

“Kita mahu orang yang masuk UMNO bukan kerana mengejar peluang sebab ramai yang masuk UMNO sebelum ini sebab hendakkan peluang. UMNO perlu buat pembersiha­n dalaman.

“Walaupun kita akan hilang ramai ahli atau pemimpin, tapi biarlah... sekurang-kurangnya yang tinggal itu adalah teras,” katanya pada sidang media pertama selepas BN kehilangan Negeri Sembilan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) di sini, semalam.

Mengenai kekalahan BN secara keseluruha­n, Mohamad yang juga bekas Menteri 72 tahun.

“Namun, detik inilah kita mampu menilai seseorang itu... jika mereka tiada semangat pejuang, mereka boleh meninggalk­an parti kerana individu seperti itu tidak diperlukan kerana tiada pendirian.

“Saya mengingatk­an semua ahli UMNO di Kelantan Besar mengakui faktor (Perdana Menteri) Tun Dr Mahathir Mohamad memimpin Pakatan Harapan (PH) memainkan pengaruh besar menarik pengundi menyokong mereka.

Katanya, dasar yang tidak popular namun terpaksa dilaksanak­an oleh kerajaan BN selain peningkata­n kos sara hidup juga memberi kesan supaya jangan memikirkan kebendaan, sebaliknya merapatkan kembali saf perjuangan. Sebelum mengambil sesuatu keputusan, lihat perjuangan UMNO dan apa yang dilakukan parti itu kepada negara selama ini.

“UMNO tidak bersalah dan pemimpin tertinggi, Datuk Seri Najib Razak, juga sudah meletakkan jawatan. Sepatutnya waktu ini kita bermuhasab­ah dan menguatkan kembali jentera parti.

“Memang kita sudah tiada negatif kepada parti itu.

Ditanya mengenai sentimen rakyat terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Mohamad yang mengelak memberi ulasan panjang berkata, perkara itu jelas melalui keputusan PRU14.

“Saya tak boleh jawab, tapi berdasarka­n keputusan PRU14, itulah pandangan peruntukan, namun jadikan PAS, DAP, PKR sebagai contoh kerana mereka juga tiada peruntukan sebelum ini, namun tetap berjuang. Malah, PAS sehingga hari ini tetap berjuang,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Kelmarin, Ketua Penerangan Wanita UMNO Kelantan, Zarina Md Eusope, bersama 50 penyokongn­ya mengumumka­n menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Zarina berkata, keputusan itu dibuat berikutan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), Barisan Nasional (BN) dilihat tidak mampu lagi membela nasib rakyat khasnya Melayu kerana perjuangan asal UMNO membela rakyat.

Katanya, tindakanny­a menyertai PPBM itu tidak dipengaruh­i mana-mana pihak dan ia dibuat atas dasar meneruskan perjuangan­nya. rakyat terhadap Datuk Seri Najib,” katanya.

Beliau berkata, formula diamalkan UMNO sebelum ini termasuk kerjasama dan pembahagia­n kerusi dengan parti komponen BN perlu dikaji semula bagi memastikan semua pihak benar-benar bekerja dan tidak hanya bertanding disebabkan mendapat kuota.

 ??  ??
 ?? Hanafi ?? Saya mengingatk­an semua ahli UMNO di Kelantan supaya jangan memikirkan kebendaan, sebaliknya merapatkan kembali saf perjuangan”
Hanafi Saya mengingatk­an semua ahli UMNO di Kelantan supaya jangan memikirkan kebendaan, sebaliknya merapatkan kembali saf perjuangan”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia