Harian Metro

PAMERAN ALAT MEMBURU TRADISIONA­L

- Nor ‘Asyikin Mat Hayin asyikin.mat@ hmetro.com.my

Lazimnya, peminat filem epik Star Wars bukan saja tertunggut­unggu untuk menonton setiap kesinambun­gan episodnya tetapi turut meminati watak yang ada dalam filem berkenaan.

Bahkan, bagi mereka yang obses dengan filem terbabit pula sanggup menjelmaka­n diri sebagai adiwira itu selain berkemahir­an membuat kostum dan aksesoriny­a.

Sementara Lightsaber atau pedang lampu pula adalah peralatan wajib yang digunakan watak Jedi dan Sith dalam filem itu.

Namun di sebalik itu, ramai tidak mengetahui ada anak tempatan berkeboleh­an menghasilk­an peralatan terbabit secara pasang sendiri (DIY).

Melihat gaya bersahaja lelaki ini, siapa sangka beliau mempunyai kreativiti yang luar biasa bukan saja menghasilk­an peralatan itu tetapi juga kostum adiwira terutama karakter Star Wars.

Beliau ialah Mohammad Shazni

Abdul Ghani, 32, yang meminati adiwira itu sejak kecil dan enam tahun lalu memberanik­an diri meneroka bidang itu dengan menjadikan­nya sebagai pekerjaan utama. Satu masa dulu aktiviti memburu haiwan begitu popular sama ada dalam hutan, belukar, sungai dan laut.

Pelbagai peralatan berbeza digunakan mengikut jenis haiwan yang ingin ditangkap dan keadaan persekitar­annya.

Antara peralatan tradisiona­l digunakan ialah jaring, jebak, jerat, lembing, perangkap, racik, lastik, lukah, bubu dan pukat.

Namun, aktiviti itu kini semakin kurang digemari dan perubahan cara hidup juga menyebabka­n ilmu serta kemahiran memburu, memasang jerat selain perangkap kian dilupakan.

Akademi Pengajian Melayu, Universiti

Malaya mengambil inisiatif menganjurk­an Pameran Peralatan Memburu Jerat dan Perangkap untuk memberikan pendedahan kepada orang ramai berkenaan peralatan itu di Muzium Etnografi Melayu di akademi berkenaan.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia