Harian Metro

Peledak Selecao Pemain bintang warnai La Albicelest­e

-

 Tite optimis Neymar menyerlah di Russia

N(gambar),

eymar yang tidak bermain sejak cedera Februari lalu, dinamakan sebagai bintang utama pasukan Brazil semalam ketika jurulatih Tite menyatakan mereka berpeluang cerah memenangi Piala Dunia di Russia.

“Brazil satu daripada pasukan pilihan berdasarka­n bola sepak yang diperagaka­n, berdasarka­n tahap konsisten kami,” kata Tite pada majlis pengumuman pasukan di Rio de Janeiro.

Beliau berkata, pasukan kebangsaan yang memburu rekod kejuaraan Piala Dunia kali keenam, menyerlah berbanding pasukan lain kerana “agresif, menjaringk­an gol.”

“Ia bukannya bermakna kami angkuh, hanya sekadar memberitah­u kebenarann­ya,” ujar Tite.

Kembalinya Neymar kepada prestasi sebenar menjadi

Aires: Penyerang Inter Milan, Mauro Icardi dan perancang tengah Juventus, Paulo Dybala berpeluang beraksi pada Piala Dunia selepas disenaraik­an dalam skuad awal 35 pemain Argentina bagi Russia 2018, awal pagi semalam.

Jurulatih La Albicelest­e, Jorge Sampaoli menyenarai­kan hampir semua pemain bintangnya termasuk Lionel Messi, Sergio Aguero dan Angel Di Maria sebelum mengecilka­n skuadnya kepada 23 nama pada 21 Mei ini apabila beliau mengumumka­n senarai rasmi pasukannya.

Sampaoli juga memberi peluang kepada pertahanan Everton, Ramiro Funes Mori dan dua pemain berbakat Racing Club, Lautaro Martinez dan Ricardo Centurion.

Turut disenarai pemain tengah Sporting Lisbon yang tidak pernah beraksi Rodrigo Battaglia, penjaga gol kunci utama. Dia tidak bermain sejak memerlukan pembedahan kerana patah tulang di kakinya ketika bermain buat Paris Saint-Germain namun kini sudah kembali berlatih.

Neymar boleh “mengembali­kan kecergasan perlawanan” apabila dia turun pada aksi persahabat­an menentang Croatia pada 3 Jun depan dan Austria pada 10 Jun, menurut doktornya Rodrigo Lasmar.

Brazil amat menagih kemahiran tinggi pemain itu yang menjadikan­nya pemain bola sepak termahal dunia dengan rekod perpindaha­n bernilai 222 juta euro (RM1.04 bilion) dari Barcelona ke PSG, Ogos lalu.

“Kami pastinya kuat dengan kehadiran Neymar. Dia antara tiga pemain terbaik di dunia, tapi baginya untuk berada di kemuncak prestasi dia perlukan satu pasukan mantap,” kata Tite. River Plate, Franco Armani, Gonzalo Higuain serta dua pemain

Manchester

United,

Sergio

Minggu lalu, pasukan itu kehilangan pertahanan kanan berpengaru­h, Dani Alves kerana kecederaan lutut.

Dalam skuad 23 pemain diumumkan Tite, tempat Alves digantikan dengan dua pemain yang mempunyai keupayaan sama Danilo dari Manchester City dan Fagner, yang amat dikenali Tite ketika mengemudi Corinthian­s memenangi kejuaraan kebangsaan 2015.

Kempen mereka bermula menentang Switzerlan­d pada 17

Jun depan. Romero dan Marcos Rojo.

Pemain AC Milan, Lucas Biglia, yang mengalami kecederaan belakang baru-baru ini, turut berada dalam senarai panjang itu. Argentina memulakan kempen Piala Dunia menentang Iceland pada 16 Jun depan sebelum bertemu Croatia pada 21 Jun dan Nigeria lima hari kemudian.

Pemenang Piala Dunia 1978 dan 1986, pasukan Amerika Selatan itu tidak memenangi kejohanan utama sejak menjuarai Copa America 1993 dan beraksi tidak konsisten sejak tewas kepada Jerman pada final empat tahun lalu.

Sekalipun mereka layak ke final Copa America 2015 dan 2016, mereka kalah kedua-duanya dan Sampaoli adalah jurulatih ketiga dalam tempoh empat tahun.

 ??  ??
 ??  ?? ICARDI
DYBALA
ICARDI DYBALA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia