Harian Metro

Buang saja ‘nasi tambah’

- Rodly Fadly sukanteam@nstp.com.my

 Shukor mahu MFL kaji semula kewujudan kuota pemain import Asia Tenggara

Liga Bolasepak Malaysia (MFL) diminta mengkaji semula kewujudan kuota pemain import Asia Tenggara (ASEAN) kerana ia dilihat tidak meninggalk­an impak positif kepada bola sepak negara, sebaliknya sekadar menjadi ‘nasi tambah’ kepada Liga Super.

Malah, beberapa bekas pemain negara menganggap kehadiran mereka hanya membazirka­n wang pasukan dan menutup peluang pemain tempatan.

Legenda bola sepak negara, Datuk Shukor Salleh berkata, selepas setengah musim liga 2018 berlangsun­g, beliau belum melihat sebarang hasil positif daripada kewujudan kuota ASEAN yang mula diperkenal­kan musim ini.

“Saya tidak nampak apa-apa faedah pun daripada kuota ASEAN itu kerana berdasarka­n kualiti kebanyakan mereka, tidak banyak beza dengan pemain tempatan.

“Kalau begitu, buat apa kita nak buang duit bayar gaji mereka tinggi-tinggi sedangkan prestasi tak seberapa. Bukankah lebih elok duit itu kita belanjakan untuk pemain tempatan.

“Saya cadangkan supaya MFL kaji semula keperluan kuota ini, kalau tidak membawa sebarang manfaat, elok ditiadakan,” kata Shukor.

Bekas pertahanan kebangsaan dan Pahang, Datuk Jamal Nasir Ismail turut senada dengan Shukor sambil menganggap kuota empat import seperti sebelum ini sudah memadai untuk setiap pasukan.

“Sejak awal, saya tidak bersetuju dengan idea mewujudkan kuota ASEAN kerana kita semua sedia maklum sejauh mana kemampuan mereka. Kalau ada yang berkualiti atau lebih bagus daripada pemain kita pun tidak ramai.

“Malah, yang bagus-bagus pun tidak berminat untuk main dalam liga kita sebaliknya memilih untuk bermain dalam liga lebih kompetitif seperti Jepun, Korea mahupun Thailand.

“Sekarang, kita sendiri sudah lihat hasilnya, saya rasa memang elok jika MFL kaji semula kedudukan kuota ASEAN ini,” tegas Jamal.

Sementara itu, bekas pemain Kedah, Khamal Idris Ali mahu MFL mengkaji secara mendalam impak kehadiran pemain import ASEAN sama ada positif mahupun negatif.

“Berdasarka­n prestasi, memang tidak berbaloi kerana hanya seorang dua saja yang berkualiti. Lebih baik kita beri peluang kepada anak tempatan terutama pemain muda.

“Tapi sejauh mana pula kesannya dari sudut lain contohnya pemasaran, penajaan serta sambutan peminat terutama dari luar negara. Jika positif, mungkin kita boleh teruskan,” katanya.

Bagi Subadron Aziz pula, adalah lebih adil jika kewujudan kuota itu diwajibkan oleh Persekutua­n Bolasepak ASEAN (AFF) ke atas semua liga ahli gabunganny­a kerana ia dilihat lebih adil dan menguntung­kan semua pihak.

“Kalau semua negara ASEAN diwajibkan menggunaka­n import dalam kalangan negara serantau, pemain kita akan turut mendapat manfaat kerana berpeluang mengembang­kan bakat dalam liga negara lain,” ujar Subadron.

 ??  ?? CHAN Vathanaka import ASEAN yang mewakili
Pahang musim ini.
CHAN Vathanaka import ASEAN yang mewakili Pahang musim ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia