Harian Metro

Filem pecah panggung jepun

-

Detective Conan: Zero The Enforcer

Yuzuru Tachikawa Minami Takayama, Wakana Yamazaki, Rikiya Koyama dan Toru Furuya Penyiasata­n/anime

17 Mei 2018 Amirul Haswendy

Ashari

Filem anime ini berjaya menduduki carta filem pecah panggung di Jepun selama lima minggu. Naratif kali ini menyaksika­n

Conan menyiasat kes yang dianggap pelik pada masa lalu.

Fasiliti yang baru dibina dikenali sebagai

Edge of Ocean terletak di Teluk Tokyo bakal mengadakan persidanga­n kemuncak. Ketika majlis pembukaan pada 1 Mei, lebih 22,000 pegawai polis ditugaskan untuk mengawal bangunan sebelum sebuah letupan berskala besar berlaku.

Pada masa sama, Tooru Amuro daripada National Public Security Police berada di lokasi kejadian.

Conan berasa pelik dengan insiden yang berlaku beberapa hari sebelum acara bermula dan mula memerhati rapat sikap misteri ditunjukka­n Amuro yang sentiasa bergerak secara rahsia. Kesan cap jari juga ditemui di lokasi jenayah dan ia sepadan dengan Kogoro Mouri yang pernah berkhidmat di dalam pasukan polis suatu ketika dulu.

Conan dan Amura mula menyiasat kaitan Kogoro dalam kes ini dan memastikan dia ditangkap.

Hasil siasatan awal, Conan dapati Amuro pernah memaksa suspek membunuh diri dan apabila mereka hampir membuat tuduhan terhadap Kogoro, satu lagi kes berkaitan keganasan berlaku di bandar Tokyo.

Ketika Conan dan

Public Security berdepan konspirasi yang dilihat cuba ditutup melalui kes ini akhirnya disahkan pada hari acara itu, sebuah kapal angkasa tanpa pemandu dikenali Hakucho menamatkan misi di Marikh dan sedia pulang ke Bumi.

Filem anime ini mempunyai jalan cerita yang menarik, ‘plot-twist’ yang menarik, karakter hebat dan pastinya teknik penyiasata­n Conan menakjubka­n.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia