Harian Metro

Dosa peribadi, dosa awam

-

Kangar: Pendekatan sesetengah pihak sebelum ini yang telalu memberikan fokus kepada dosa peribadi dan memandang ringan kepada dosa awam menyebabka­n Islam yang sebenar disalah tafsir.

Pendekatan seperti ini menyebabka­n kelompok

tidak sanggup bergaul dengan golongan yang isteri mereka tidak bertudung, tetapi berasa tidak bersalah bekerjasam­a dengan mereka yang rasuah dan salah guna kuasa secara nyata.

Tanpa menyebut siapa pihak terbabit, Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, golongan agama seperti inilah yang membela isu rasuah, tetapi membangkit isu kelemahan peribadi pihak yang mereka musuhi.

“Ada dua jenis dosa yang dilakukan oleh insan. Jenis yang pertama, dosa antara dirinya dengan Allah saja. Mudarat dosa itu terkena kepada dirinya sendiri seperti zina, minum arak, berjudi dan seumpamany­a. Dalam erti kata lain, ia dosa ataupun aib peribadi antara hamba dengan Tuhannya.

“Dosa jenis yang kedua ialah dosa antara dirinya dengan Allah namun dalam masa yang sama memberikan kemerbahay­aan ataupun mudarat kepada pihak lain.

“Ini seperti rasuah, menyebarka­n hadis palsu, merompak, mencuri, mengedar dadah, merogol, pecah amanah dan seumpamany­a. Dosa ini bukan saja antara hamba dengan Allah, tetapi ia boleh mengancam pihak lain,” katanya dalam kenyataan semalam.

Mohd Asri berkata, apabila kita membaca nas al-Quran dan sunah, kita dapati Islam melarang kita mendedahka­n aib ataupun dosa peribadi seseorang selagi ia tidak mengancam keselamata­n awam ataupun pihak lain.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia