Harian Metro

Segak bertanjak di bazar Ramadan

-

Jerantut: Sebut saja Roti John Republik di pasar Ramadan pusat bandar ini pastinya diketahui umum lokasi peniaganya beroperasi.

Keunikan roti john itu bersama sambal hitam, makanan pembuka selera yang memang popular di Pahang turut diberi nilai tambah sejak mula berniaga di pasar Ramadan itu dua tahun lalu.

Penjual roti john itu,

Junaidi Abd Aziz, 35, berkata, dia menjual tiga jenis roti john iaitu ayam, daging dan istimewa dengan meletak sambal hitam yang dijual RM6 hingga RM8.

Pengusaha kantin sekolah itu turut ditemani isterinya, Norliana Shaariffud­in, 33, serta dua pembantu yang mula beroperasi bermula jam 3 petang.

“Sambal hitam ini isteri saya buat sendiri dan idea tercetus kerana sambal hitam yang diperbuat daripada belimbing, lada dan ikan tradisiona­l sepanjang berniaga di gerai yang dinamakan Tarizz Corner di tapak bazar itu sambil dibantu adik Tarmimi, Nur Salmizan, 30.

Tarmimi yang berasal dari Jengka, Pahang berkata, mereka sepakat mencari kelainan dengan memakai tanjak untuk menzahirka­n kecintaan terhadap identiti Melayu. kering ini memang digemari ramai. Jadi, saya menggunaka­n sambal hitam ini bagi menambah nilai roti

“Kami mahu mengingatk­an diri dan masyarakat Melayu supaya menghargai nilai budaya supaya jangan sampai lenyap ditelan zaman,” katanya ketika ditemui di gerai.

Menurutnya, pada awalnya agak janggal menggayaka­n tanjak, namun lama kelamaan ia menjadi perkara biasa dan john kerana pembeli boleh memilih perisa ayam sambal hitam atau daging sambal hitam. tidak betah jika keluar berniaga tanpa bertanjak.

Katanya, lebih mudah apabila tanjak itu direka dan dijahit Mohammad Ariff yang berasal dari Bukit Payong, Marang.

“(Mohammad) Ariff juga bersedia menerima tempahan orang ramai yang mahu menempah tanjak,” katanya.

Gerai Tarizz Corner

“Kami sediakan kira-kira tiga kilogram sambal hitam bagi memenuhi permintaan menyajikan hidangan berbuka puasa seperti Nasi Goreng Elicha, Laksa Penang Combi dan Mee Goreng Tarizz. pembeli sepanjang berniaga di pasar Ramadan ini. Bagi persiapan roti john setiap hari, kami memerlukan 15 sarang telur, lapan kilogram daging kisar, lapan kilogram daging ayam kisar dan 230 roti,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Junaidi berkata, dia dan isteri mengambil peluang mencari rezeki pada Ramadan kerana operasi kantin sekolah agak kurang berikutan murid sekolah rendah turut berpuasa.

“Jadi, selepas waktu rehat sekolah, kami mempunyai masa untuk menyediaka­n bahan untuk dijual di pasar Ramadan. Nama Roti John Republik ini pula adalah nama yang disyorkan beberapa rakan secara bergurau sebelum ini tetapi akhirnya terus melekat sampai sekarang,” katanya.

 ??  ?? TARMIMI (kiri) memakai tengkolok menyediaka­n juadah
berbuka puasa di Bazar Ramadhan Dataran Syahbandar.
TARMIMI (kiri) memakai tengkolok menyediaka­n juadah berbuka puasa di Bazar Ramadhan Dataran Syahbandar.
 ??  ?? JUNAIDI menyediaka­n Roti John Sambal Hitam di bazar Ramadan Bandar Jerantut.
JUNAIDI menyediaka­n Roti John Sambal Hitam di bazar Ramadan Bandar Jerantut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia