Harian Metro

‘Gadai’ Hazard, beli pemain lain

-

London: Chelsea perlu menjual penyerang, Eden Hazard bagi membolehka­n kelab membeli pemain lain, menurut bekas penolong jurulatih, Steve Clarke.

Hazard, 27, muncul wira ketika Blues menewaskan Manchester United 1-0 dalam aksi final Piala FA di Wembley, Sabtu lalu.

Bagaimanap­un, kelab itu hanya mampu menduduki tangga kelima liga, sekali gus gagal mencuri slot ke Liga Juara-juara musim depan dan Clarke memberitah­u BBC Radio 5, mereka perlu membina semula kelab itu pada musim panas ini.

Penjaga gol, Thibaut Courtois turut mendesak pihak pengurusan membuat pelaburan demi kebaikan kelab.

“Kita tunggu selepas Piala Dunia. Adakah saya masih kekal

London: Pengerusi Manchester City yakin kelab itu akan mencapai kejayaan lebih gemilang di bawah kendalian Pep Guardiola walaupun baru saja mencipta rekod liga.

City muncul juara Liga Perdana pertama meraih 100 mata dalam tempoh semusim. Mereka meninggalk­an jauh pencabar terdekat, Manchester United dengan 19 mata di tempat kedua.

Selepas Guardiola menandatan­gani kontrak baru, pengerusi City, Khaldoon Al Mubarak menjangkak­an lebih banyak kejayaan dicapai di bawah kendalian bekas pengurus Catalan itu.

“Harapan saya dan pengurusan termasukla­h Pep sudah pasti kami mahu pasukan teruskan momentum cemerlang. Tak boleh terhenti setakat ini,” kata Mubarak kepada City TV.

“Kami mempunyai jurulatih atau pengurus. Tidak ada perkataan relaks. Itu jaminan saya. Kami akan kembali dengan lebih agresif dan terus gemilang.” di sini untuk musim depan,” kata pemain Belgium berusia 26 tahun itu yang kontraknya di Stamford Bridge tamat pada musim panas depan.

“Anda tengok Manchester City dan Manchester United berbelanja besar dan terbukti menjadi. Jika kami mahu berjaya seperti itu, kami perlu melakukan perkara sama,” katanya.

Hazard yang kontraknya berbaki dua tahun menyertai Chelsea daripada

Lille pada 2012 dan muncul Pemain

Terbaik Tahunan ketika mereka muncul juara liga pada

2015.

Tetapi Clarke, bekas pertahanan

Chelsea dan pembantu pengurus pada 2004 sehingga

2008 menganggap sangat tepat jika pemain Belgium itu mening

City menang tiga kejuaraan liga sejak Abu Dhabi United Group yang dimiliki Sheikh Mansour mengambil alih kelab pada 2008

Bagaimanap­un, mereka gagal menjuarain­ya dua tahun galkan Stamford Bridge pada musim panas ini.

“Anda perlu selalu mencari jalan menggantik­an pemain,” kata Clarke yang kini pengurus kelab

Liga Perdana Scotland, Kilmarnock.

“Mereka da- berturut-turut dan Liga Juara-Juara masih lagi menghantui pasukan itu.

Mubarak berkata: “Kami bekerja keras sejak beberapa tahun lalu untuk membangunk­an kelab ini, bukan saja musim ini malah untuk musim akan datang. Ini adalah skuad muda dengan kebanyakan pemain berbakat kami berusia di bawah 26 tahun.” tang dan pergi. Kelab adalah perkara paling penting. Mereka perlu membina semula pasukan ini. Banyak perkara perlu dilakukan pada musim panas ini.”

“Salah satu cara ialah menjual Hazard untuk mendapatka­n dana membeli pemain lain,” kata Clarke. - Agensi

Menurut Mubarak, kontrak baru dua tahun Guardiola yang juga bekas pengurus Barcelona dan Bayern Munich memastikan dia kekal di Eastlands sehingga 2020/21.

“Pep sangat gembira menjadi sebahagian daripada kelab ini. Kami bersemuka, bersalaman dan teruja meneruskan perjalanan ini,” katanya. Reuters

 ??  ?? NASIB Pogba (kiri) bersama Red Devil bakal berakhir. HAZARD muncul wira Chelsea di Piala FA. MUBARAK (kiri) bersama Guardiola di samping Piala Liga Perdana Inggeris yang dimenangi City.
NASIB Pogba (kiri) bersama Red Devil bakal berakhir. HAZARD muncul wira Chelsea di Piala FA. MUBARAK (kiri) bersama Guardiola di samping Piala Liga Perdana Inggeris yang dimenangi City.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia