Harian Metro

Pecut dalam hujan

Pemandu treler cuai cetus nahas lima kenderaan

- Amrullah Abdul Karim cnews@nstp.com.my

Pandu laju ketika hujan lebat dipercayai punca kemalangan membabitka­n lima kenderaan di Kilometer 406, Lebuhraya Utara-Selatan arah Ipoh di sini, mengakibat­kan dua mangsa parah.

Nahas berlaku jam 12.15 tengah malam semalam berhampira­n susur Lembah Beringin itu membabitka­n dua treler, lori tiga tan, bas ekspres dan kereta.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Kuala Kubu Bharu, Penolong Penguasa Bomba, Kamil Hamadan berkata, 13 anggotanya bergegas ke lokasi kejadian sejurus menerima panggilan kecemasan 15 minit kemudian.

Menurutnya, operasi itu turut dibantu pasukan bomba dari BBP Tanjung Malim.

“Sebaik tiba di lokasi kejadian, anggota bomba segera memberi rawatan awal kepada seorang mangsa lelaki yang parah di kepala dan kaki dipercayai pemandu lori tiga tan.

“Mangsa berusia 44 tahun itu terlebih dahulu dikeluarka­n orang awam dari dalam kenderaan sebelum anggota bomba tiba,” katanya.

Menurutnya, mangsa segera dihantar ke Hospital Sungai Buloh (HSB) untuk rawatan.

“Seorang lagi mangsa cedera adalah pemandu Proton Wira. Dia patah kaki dan diberi rawatan oleh pasukan paramedik Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) dan dihantar ke HSB,” katanya.

Beliau berkata, dua pemandu treler cedera ringan manakala pemandu bas tidak cedera.

Katanya, bas ekspres yang terbabit dalam kemalangan itu bagaimanap­un tidak membawa penumpang.

Menurut beliau, operasi menyelamat tamat jam 2 pagi semalam.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superinten­dan Lim Bhak Pai berkata, siasatan mendapati kemalangan berpunca apabila treler tanpa muatan melanggar belakang lori muatan barangan pasar raya.

“Rempuhan itu menyebabka­n lori berkenaan terbabas dan terbalik di dalam gaung di kiri jalan, manakala treler yang melanggarn­ya berpusing dan melintang di tengah jalan.

“Pada masa sama, sebuah lagi treler muatan bijih timah dan bas ekspres dari arah belakang tidak sempat mengelak lalu melanggar treler yang melintang itu.

“Sebuah kereta juga tidak sempat mengelak dan melanggar treler berkenaan,” katanya.

Beliau bagaimanap­un belum mengesahka­n identiti pemandu treler tanpa muatan yang menjadi punca kemalangan itu.

 ??  ?? NAHAS yang membabitka­n dua treler, lori, bas ekspres dan kereta.
NAHAS yang membabitka­n dua treler, lori, bas ekspres dan kereta.
 ??  ?? LORI bijih timah dan bas ekspres yang tidak sempat mengelak melanggar treler tanpa muatan yang melintang di tengah jalan.
LORI bijih timah dan bas ekspres yang tidak sempat mengelak melanggar treler tanpa muatan yang melintang di tengah jalan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia