Harian Metro

Hebatnya dugaan berpuasa!

- Mohd Syahril Rosdi Ahmad Zahudi rencana@hmetro.com.my

Seramai 481 pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) 2.0 Kumpulan 2 Siri 15/2018 menamatkan latihan yang disertai selama lapan minggu bermula 17 Mac lalu, baru-baru ini.

Daripada jumlah itu,

201 peserta dari Kem PLKN Paya Indah, Kuala Langat dan selebihnya dari Kem PLKN Princess Haliza, Sepang, Selangor.

Majlis tamat latihan disempurna­kan Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Azlan Abd Majid.

Dalam pada itu, Azlan turut menyampaik­an hadiah kepada pelatih wira dan wirawati terbaik bagi kedua-dua kem terbabit.

Jurucakap JLKN berkata, Ramadan menjadi bulan mencabar kepada saudara baru kerana mereka perlu menjalani ibadah puasa dengan menahan diri daripada makan dan minum dalam tempoh yang panjang.

Meskipun terpaksa melalui pelbagai dugaan, berbekalka­n semangat akhirnya berjaya menyempurn­akan rukun Islam ketiga.

Berkongsi pengalaman berpuasa, Azim Sivasalam berkata, beliau hanya mereka sebahagian daripada 8,011 pelatih

PLKN Kumpulan 2 Siri 15/2018 dari seluruh negara yang menamatkan latihan itu serentak.

“Mereka adalah calon sukarelawa­n yang dipilih pihak sekolah ketika berada di tingkatan lima dan juga calon sukarelawa­n yang membuat permohonan secara dalam berjaya berpuasa penuh pada hari keempat

Ramadan beberapa tahun lalu selepas mencubanya beberapa kali ketika baru memeluk agama Islam.

“Bukan sesuatu yang mudah untuk saya menahan diri daripada makan dan minum dalam tempoh panjang.

“Ia lebih mencabar apabila cuaca panas kerana berasa terlalu dahaga.

“Saya memerlukan kekuatan mental untuk terus bertahan hingga waktu berbuka,” katanya kepada Nuansa.

Katanya, beliau juga tidak dapat mengawal nafsu talian dengan JLKN.

“Selepas tamat fasa 1 PLKN 2.0, pelatih akan ditawarkan melanjutka­n pengajian dalam bidang kemahiran di Institut Latihan Kemahiran Awam (ILKA) dan Institut Latihan Kemahiran Swasta (ILKS) terpilih,” katanya.

Menurutnya, tempoh latihan antara tiga hingga 36 bulan bergantung apabila mengikut rakan ke bazar Ramadan untuk membeli makanan.

“Itu antara kenangan lucu apabila mengimbau semula pengalaman lalu ketika mula-mula belajar berpuasa.

“Ibadah puasa mengajar erti keimanan kerana puasa dan solat Tarawih menguji kita dengan penuh kesabaran serta ketaatan sebagai seorang Muslim,” katanya.

Dalam pada itu,

Azim bertekad ingin memperbany­akkan amalan ibadah sepanjang Ramadan ini termasuk berdoa, selawat, qiamullail, bertadarus al-Quran, bersedekah dan membuat kebajikan kerana ganjaran pahalanya yang berlipat ganda.

Bagi, Jasmine Wong

Lan Eng, 74, yang memeluk Islam pada 2016, mengakui melaksanak­an ibadah puasa pada usia begitu adalah sukar kerana beliau tidak pernah berpuasa sebelum ini kecuali disebabkan menjalani rawatan kesihatan.

“Saya ahli keluarga yang terakhir memeluk Islam apabila ketigatiga anak menunjukka­n akhlak yang baik selepas memilih menjadi seorang Muslim.

“Setiap kali berbuka saya gembira kerana berjaya menyempurn­akan ibadah puasa,” katanya. kepada bidang dan tahap pensijilan ditawarkan institut kemahiran dipilih.

Menurutnya, PLKN Siri 15/2018 akan diteruskan dengan satu lagi pengambila­n tahun ini iaitu pada 14 Julai ini.

Selain itu, JLKN berharap transforma­si PLKN2.0 yang memberi nilai tambah kepada

Fasa 1 Pembelajar­an Bersepadu yang menumpukan aspek kenegaraan dan pembanguna­n individu melalui 8 Modul Baharu PLKN 2.0.

“Sementara fasa 2 program Latihan Kemahiran Teknikal dalam memperkasa kemahiran interperso­nal generasi muda negara dapat mempersiap­kan diri mereka menghadapi cabaran era digital dan seterusnya menjadi teladan kepada masyarakat dan negara,” katanya.

Saudara baru akui bukan mudah

menahan lapar, dahaga

 ??  ?? PELATIH gembira menamatkan latihan PLKN.
AZIM
JASMINE JASMINE (kanan) bersama rakan mualaf berbuka puasa bersama-sama di Bangunan Pertubuhan Kebajikan Islam (PERKIM). PELATIH menyertai kawad sempena tamat latihan PLKN 2.0 Kumpulan 2 Siri 15/2018.
PELATIH gembira menamatkan latihan PLKN. AZIM JASMINE JASMINE (kanan) bersama rakan mualaf berbuka puasa bersama-sama di Bangunan Pertubuhan Kebajikan Islam (PERKIM). PELATIH menyertai kawad sempena tamat latihan PLKN 2.0 Kumpulan 2 Siri 15/2018.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia