Harian Metro

Nasib ibu tunggal 6 anak dapat perhatian MAIK

-

Kota Bharu: Nasib ibu tunggal bersama enam anak yang hidup susah di Kampung Batu 6 Jalan Sabak, Pengkalan Chepa mendapat perhatian Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) apabila memberi jaminan akan membaik pulih kediaman mereka.

Timbalan Yang Dipertua MAIK Dr Nik Mohd Azlan Ab Hadi berkata, pihaknya mendapati ibu tunggal berkenaan, Norlida Mohd Noor, 32, memerlukan bantuan tempat tinggal yang lebih selesa.

Menurutnya, mengikut perancanga­n pihaknya ingin membina sebuah rumah untuk keluarga itu tetapi wanita berkenaan tidak mempunyai tanah sendiri.

“Kita dapati tujuh beranak itu menumpang di rumah milik jirannya.

“Jadi, kita akan membuat perjanjian dengan pemilik rumah berkenaan untuk membaik pulih kediaman mereka yang uzur.

“MAIK akan membuat penilaian kos untuk membaik pulih rumah itu dengan kadar segera.

“Kita harap dengan bantuan ini dapat memberi sinar baru kepada keluarga ini terutama pada Ramadan dan sambutan Aidilfitri yang bakal menjelang tiba,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Harian Metro sebelum ini melaporkan, ibu tunggal bersama enam anak berusia antara dua hingga 14 tahun hidup susah hingga memaksa anak sulungnya berhenti sekolah sejak setahun lalu bagi menyara keluarga dengan bekerja sebagai tukang cuci kereta.

Pada masa sama, Pengerusi Yayasan Datuk Zul Wisma Datuk Dr Zulkepli Mohamed turut menyampaik­an sumbangan wang tunai dan barangan keperluan harian kepada keluarga itu.

 ??  ?? DR Zulkepli (dua dari kanan) bersama Setiausaha Yayasan, Wan Rusdi Wan Ismail (kanan) menyampaik­an barangan dapur kepada Norlida.
DR Zulkepli (dua dari kanan) bersama Setiausaha Yayasan, Wan Rusdi Wan Ismail (kanan) menyampaik­an barangan dapur kepada Norlida.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia