Harian Metro

Beregu lelaki Indonesia jadi sandaran ke separuh akhir

-

Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM) Datuk Seri Norza Zakaria, tetapi bukan daripada Seu Bock yang merasakan masih banyak yang perlu mereka lakukan.

Hari ini cabaran Malaysia dalam acara berpasukan wanita di Bangkok berakhir apabila skuad negara hanya menamatkan saingan Kumpulan D di tempat ketiga, di belakang juara 14 kali China dan Indonesia.

Malaysia hanya mencatat kemenangan ke atas Perancis, tetapi kemenangan 5-0 itu tidak membantu mereka layak ke suku akhir di mana hanya dua pasukan teratas akan mara.

“Mereka beraksi baik tetapi bagi saya ia tidak mencukupi. Jika mereka tidak dapat beraksi konsisten,

Jaguh badminton negara Datuk Lee Chong Wei menebus maruah selepas meraih kemenangan bergaya dengan mengecewak­an pemain nombor satu dunia, Viktor Axelsen pada aksi Kumpulan D Piala Thomas malam tadi.

Chong Wei yang tewas kepada pemain Denmark dalam tiga pertemuan terakhir mereka beraksi cemerlang di IMPACT Arena, apabila pantas mendahului 11-7.

Pemenang tiga pingat perak Sukan Olimpik itu memberikan Axelsen dua lagi mata sebelum menyempurn­akan set pertama 21-9.

Set kedua jauh lebih sengit tetapi Chong Wei tetap tenang sebelum menang 21-19, mengakhiri penantian dua tahun bermakna mereka belum cukup bagus untuk berada dalam kelompok 20 terbaik dunia,” kata Seu Bock.

“Jika anda perasan, Soniia dan Jin Wei bermain baik menentang lawan pada ranking lebih tinggi dari Indonesia dan China, tetapi persembaha­n merosot apabila bertemu lawan dari ranking lebih rendah.

“Jika anda mahu berada dalam kelompok 20 terbaik dunia, anda perlu secara lebih konsisten mara ke suku akhir kejohanan berprestij. Pemain-pemain kita gagal melepasi pusingan pertama dan kedua, jadi ia sukar. Kita belum sampai ke tahap itu.”

Menurut Seu Bock, untuk meningkatk­an kualiti perseorang­an negara mereka perlu berlatih lebih kuat dan tidak boleh berputus asa. “Ketika ini mereka mempunyai sikap yang betul, tetapi masih banyak yang boleh dilakukan,” katanya.

Tumpuan selepas ini adalah memastikan skuad wanita bersedia untuk Sukan Asia Indonesia Ogos ini. Bangkok: Selain daripada kekalahan mengejut beregu nombor satu dunia Macus Fernaldi Gideon-Kevin Sanjaya Sukamuljo di tangan gandingan Thailand Kittisak Namdash-Nipitphon Phuangphua­pet Selasa lalu, Indonesia belum tercicir mara menerusi beregu lelaki yang menjadi sandaran pada aksi suku akhir Piala Thomas, hari ini.

Menampilka­n bekas juara dunia Mohammad Ahsan-Hendra Setiawan beregu nombor 12 dunia Fajar Alfian-Muhammad Rian Ardianto, Indonesia dilihat akan memulakan kempen ke separuh akhir menerusi perseorang­an pertama Anthony Sinisuka Ginting.

Semalam, juara 13 kali itu tampak bergelut sebelum menewaskan Korea Selatan dalam perlawanan terakhir Kumpulan B, tetapi mereka sekali lagi diselamatk­an oleh beregu.

Marcus-Kevin menang 21-11, 14-21, 21-10 ke atas Chung Eui Seok-Kim Won Ho. Ahsan-Hendra mengatasi Choi Solgyu-Kim Dukyoung 21-14, 18-21, 21-15.

“Sebelum Piala Thomas, kami sedar pentingnya beregu lelaki dan ia menjadi tugas kami untuk menyumbang dua mata kepada pasukan,” kata Hendra.

“Jadi tidak kira siapa lawan kami di suku akhir, sasarannya tetap sama.”

Berkenaan kekuatan pasukan menerusi perseorang­an lelaki Ahsan berkata: “Sudah tentu kami mahu semuanya menang. Siapa saja yang menyumbang­kan mata bagus untuk kami.

“Lebih-lebih lagi mereka semuanya bukan pemain remaja, dan masing-masing mempunyai pengalaman. Kami akan memberi tumpuan dari satu perlawanan ke satu perlawanan.”

Perseorang­an lelaki Indonesia turut dibarisi Jonatan Christie, Firman Abdul Kholik dan Ihsan Maulana Mustofa.

Indonesia mara ke suku akhir sebagai pasukan pilihan selepas menjuarai Kumpulan B berikutan kemenangan 3-2 ke atas Korea Selatan.

 ??  ?? CHONG Wei bersalaman dengan Axelsen selepas menumpaska­n jaguh Denmark itu.
CHONG Wei bersalaman dengan Axelsen selepas menumpaska­n jaguh Denmark itu.
 ??  ?? PEMAIN beregu lelaki Indonesia, Mohamad Ahsan bersama Hendra Setiawan.
PEMAIN beregu lelaki Indonesia, Mohamad Ahsan bersama Hendra Setiawan.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia