Harian Metro

Usaha murni rumah ibadat

-

Penampang: Saban tahun setiap kali Ramadan sebuah gereja Katolik, di sini, mengambil inisiatif membenarka­n tempat letak kereta dalam kawasan rumah ibadat itu digunakan untuk pengunjung bazar Ramadan bersebelah­an.

Ia sekali gus menggambar­kan sikap toleransi dan bertolak-ansur diamalkan dalam masyarakat berbilang kaum dan agama di Sabah.

Difahamkan, Gereja Katolik Mary Immaculate di Bukit Padang itu berbuat demikian berikutan kawasan berhampira­n bazar Ramadan berkenaan kekurangan tempat letak kereta.

Penyelia pentadbira­n gereja David A John berkata, pihaknya membenarka­n pengunjung bazar Ramadan menggunaka­n kawasan parkir di gereja itu sejak lebih lima tahun lalu.

“Kami membenarka­n parkir di gereja ini digunakan pengunjung berbilang bangsa dan kaum yang mahu ke bazar Ramadan di sebelah. Ia bagi memberi keselesaan kepada mereka untuk membeli tanpa risau keselamata­n kenderaan.

“Kami gembira dapat suspek menyimpan syabu yang dibungkus dalam dua plastik lut sinar di dalam kotak rokok. Dadah berkenaan dipercayai untuk diedarkan suspek di kawasan berkenaan.

“Suspek mengaku terbabit dalam penyalahgu­naan dadah sejak tiga tahun lalu dan bekalan dadah yang dirampas diperolehn­ya daripada seorang lelaki tempatan,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau berkata, semakan mendapati suspek mempunyai memberikan kemudahan parkir kepada orang ramai. Ada masanya kawasan parkir ini penuh oleh kereta pengunjung yang mahu membeli juadah di sebelah (bazar Ramadan),” katanya.

David berkata, bukan hanya bazar Ramadan, malah apa saja acara yang diadakan di tapak bazar itu tanpa mengira agama, pihaknya tiada masalah membenarka­n parkir digunakan.

Penduduk Uzma Aida Moid, 29, yang tinggal di Bundusan berkata, kemudahan parkir di kawasan gereja memudahkan­nya berkunjung ke bazar Ramadan di Bukit Padang untuk membeli juadah.

“Kesediaan pihak gereja membenarka­n parkir mereka digunakan memberi keselesaan kepada kami kerana kawasan bazar itu tiada tempat letak kenderaan,” katanya.

Pegawai polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Kinabalu Asisten Superinten­dan Rosli Arif berkata, usaha pihak gereja itu membuktika­n keharmonia­n hubungan rakyat pelbagai kaum dan agama di negeri ini. dua rekod jenayah lampau membabitka­n kes dadah di Satok dan Sekama tahun lalu.

Katanya, polis kini giat menjalanka­n siasatan lanjut bagi mengesan individu yang terbabit dalam rangkaian pengedaran dadah di daerah ini.

“Suspek dibawa ke IPD Padawan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan,” katanya.

 ??  ?? PIHAK gereja membenarka­n kawasan letak kereta digunakan untuk bazar Ramadan di Kota Kinabalu.
PIHAK gereja membenarka­n kawasan letak kereta digunakan untuk bazar Ramadan di Kota Kinabalu.
 ??  ?? DADAH jenis syabu yang dirampas.
DADAH jenis syabu yang dirampas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia