Harian Metro

JEPUN JULANG PIALA UBER

- Fabian Peter fabian.mark@nstp.com.my

Jepun akhirnya menamatkan penantian 37 tahun untuk menjuarai Piala Uber selepas menewaskan tuan rumah Thailand 3-0 pada aksi final semalam.

Ketua jurulatih Park Joo Bong mendedahka­n faktor kejayaan itu ialah dengan melonjakka­n pemain-pemainnya ke ranking terbaik dunia, mendedahka­n mereka dengan perlawanan tahap tinggi, terutama selepas hampir menamatkan kemarau itu pada 2014 di New Delhi.

Jepun bagaimanap­un tewas 3-1 kepada China pada edisi berkenaan.

“2014 adalah keputusan terbaik, terutama selepas skuad lelaki memenang Piala Thomas dan wanita mara ke final. Dua tahun selepas itu kami tidak beraksi baik,” kata Joo Bong.

“Jadi penting untuk menaikkan pemain beregu dan perseorang­an dalam ranking dunia kerana mereka akan berpeluang bermain badminton peringkat tertinggi pada setiap masa. Ini persiapan kami untuk yang cukup menyerlah pada saingan kali ini. Meskipun usianya masih muda, Zii Jia mempamerka­n semangat melawan cukup tinggi.

Bagi saya yang agak mengecewak­an adalah barisan pemain beregu negara terutamany­a pemenang pingat perak Sukan Olimpik Rio, Goh V Shem-Tan Wee Kiong. Jelas sekali ada sesuatu tidak kena kepada mereka berdua.

Jika tidak, saya percaya dengan usaha bersungguh-sungguh, pasti mereka mampu melakar kemenangan. Harapan besar diletakkan Piala Uber.

“Sudah tentu ini acara berpasukan dan ia berbeza, tetapi kami memberi tumpuan kepada itu.”

Pada aksi final Piala Uber di IMPACT Arena, pemain nombor dua dunia, Akane Yamaguchi meletakkan Jepun di depan dengan menewaskan bintang tuan rumah, Ratchanok Intanon 21-15, 21-19 pada perlawanan perseorang­an pertama.

Selepas itu beregu nombor dua dunia Yuki Fukushima-Sayaka Hirota menewaskan Jongkolpha­n Kititharak­ul-Puttita kepada mereka untuk mengutip mata sebagaiman­a diletakkan di bahu Chong Wei. Namun mereka gagal memenuhi beban itu. Untuk tempoh edisi seterusnya atau lebih tepat dua tahun akan datang, saya fikir persediaan perlu bermula daripada sekarang. Tidak dinafikan generasi muda akan menggalas tugas itu kerana pemain senior seperti Chong Wei umpamanya sudah menyatakan untuk tidak melakukan penampilan semula. Jadi kepada barisan pemain muda negara, sahutlah cabaran ini. Jumpa lagi. Supajiraku­l, 21-18, 21-12, diikuti juara bertahan dunia, Nozomi Okuhara yang mengesahka­n kejuaraan Jepun dengan kemenangan 21-12, 21-9 ke atas Nitchaon Jindapol.

“Saya tahu pasukan Jepun ketika era 80-an sangat kuat, tetapi saya tidak terlalu memikirkan­nya kerana ia akan memberi tekanan kepada saya untuk memenuhi jangkaan,” kata Nozomi.

“Bagaimanap­un saya gembira kerana dapat menjadi sebahagian daripada saat bersejarah untuk Jepun sekali lagi.”

 Akhiri penantian 37 tahun selepas

jinakkan Thailand pada aksi final

 ??  ??
 ??  ?? JEPUN dinobatkan juara Piala Uber 2018.
JEPUN dinobatkan juara Piala Uber 2018.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia