Harian Metro

BANGKIT DARI KELAM

- Fabian Peter fabian.mark@nstp.com.my

 Momota kembali tampil prestasi terbaik selepas dua tahun ‘digam’

Kento Momota mungkin tidak memenangi Piala Thomas untuk negaranya tetapi kejayaanny­a kembali ke puncak selepas penggantun­gan menceritak­an perjalanan seorang pemain badminton yang ditakdirka­n untuk bergelar bintang.

Pada April 2016, pemain berkenaan digantung oleh Persatuan Badminton Jepun selepas mengaku mengunjung­i kasino haram di negaranya.

Akibatnya,

Momota yang disandarka­n pingat, tidak dapat beraksi di

Sukan

Olimpik

(gambar)

Rio 2016 dan

Piala Thomas di Kunshan, China di mana Jepun gagal mempertaha­nkan kejuaraan yang dimenangi, dua tahun sebelumnya.

Berada di ranking kedua ketika itu, pemain berusia 24 tahun berkenaan dikatakan bakal kehilangan segala-galanya, namun ia bukan penamat buatnya.

Momota kembali pertengaha­n tahun lalu - selepas penggantun­gan berakhir dan kembali menarik perhatian apabila mara ke final dalam enam kejohanan dan menang lima gelaran berturut-turut.

Tahun ini, Momota mengukuhka­n dominasi apabila mengecewak­an juara Olimpik, Chen Long di final Kejuaraan Badminton Asia di Wuhan, China.

Ia tidak terhenti di situ. Momota yang kembali mengisi skuad Jepun membawa negaranya ke final kedua Piala Thomas di Bangkok.

Biarpun berjaya menewaskan Chen Long, skuad Jepun gagal menghalang

kemaraan dari bawah. “Saya mengunjung­i kem China yang remaja dan melihat mereka menang 3-1 berlatih bersungguh-sungguh. pada final. Ia membuat saya sedar, Apakah rahsia mengapa saya jatuh cinta Momota? Selain fokus dengan sukan ini,” kata Momota kepada latihan fizikal selepas perlawanan sewaktu penggantun­gan, akhir. bagaimana dia pantas kembali Selepas berjaya menewaskan ke tahap terbaik? pemain nombor satu “Ia saat sukar dunia, Viktor Axelsen dari bagi saya, sewaktu Denmark, selain Datuk Lee menjalani Chong Wei dan Chen Long penggantun­gan. tahun ini, Momota tidak akan berdepan masalah untuk Bagaimanap­un mencapai sasaran menjadi saya nombor satu dunia. menggunaka­n Menjelang Piala Dunia masa dan Sukan Asia ini, Momota itu untuk pastinya tampil sebagai pemain menilai kesilapan yang perlu ditewaskan. dan bermula

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia