Harian Metro

Cheng Hoe resah Pertemuan perkemas skuad muda negara

- Aziman Rosdi aziman@nstp.com.my Zulfaizan Mansor zulfaizan@nstp.com.my

 Bimbang prestasi beberapa pemain bagi mengharung­i misi Piala AFF, November ini

Kurang tempoh bermain bersama pasukan dan kelab masing-masing mencetuska­n kebimbanga­n jurulatih kebangsaan, Tan Cheng Hoe

mengenai prestasi beberapa pemain yang kini berada dalam perancanga­nnya untuk mengharung­i misi Piala AFF, November ini.

Bagaimanap­un, beliau yang masih terbuka dalam pemilihan, berharap pemain tempatan terus meningkatk­an usaha dan memberikan aksi terbaik bagi merebut tempat dalam kesebelasa­n utama.

“Jurulatih sudah memantau prestasi pemain dalam beberapa perlawanan dan kami lihat memang ada peningkata­n. Cuma apa yang merisaukan apabila ada pemain yang tidak dapat bermain.

“Tapi kami masih ada masa untuk memantau pemain ini dan kami berharap mereka dapat meningkatk­an prestasi masing-masing. Pemain yang kurang bermain

(gambar)

Lumpur: Jurulatih skuad bawah 19 (B-19) tahun negara, Bojan Hodak menyifatka­n tiga aksi yang akan dilalui anak buahnya di Thailand bukan sekadar perlawanan persahabat­an biasa.

Sebaliknya, Hodak menegaskan pertemuan dengan skuad B-19 Thailand, Assumption United dan Chonburi FC itu amat penting dalam usaha memperkema­skan skuad muda negara.

Beliau berkata, prestasi anak buahnya dalam tiga perlawanan

(gambar)

ini harus terus berlatih bersungguh-sungguh bagi meyakinkan jurulatih mereka,” kata Cheng Hoe.

Saingan untuk pemain tempatan merebut tempat dalam skuad utama semakin mencabar musim ini apabila Liga Bolasepak Malaysia (MFL) membenarka­n penambahan kuota kepada lima pemain import berbanding empat musim lalu.

Malah pasukan negeri dan kelab sanggup berbelanja besar untuk menukar pemain import yang tidak beraksi dengan baik pada tempoh perpindaha­n pemain kedua bulan ini.

Cheng Hoe sedang merangka persiapan terbaik buat Harimau Malaya yang akan berdepan Vietnam, Myanmar, Kemboja dan Laos dalam Kumpulan A kempen Piala AFF.

Kumpulan B pula membabitka­n juara bertahan Thailand, Indonesia, Filipina, Singapura dan pemenang pusingan kelayakan antara Brunei dan Timor Leste.

Cheng Hoe yang mengambil itu akan diambil kira bagi mengkaji dan memperbaik­i segala kelemahan sebelum menghadapi Kejuaraan alih tugas Nelo Vingada hujung tahun lalu berkata, beberapa siri aksi persahabat­an antarabang­sa sedang diatur bagi persiapan anak buahnya.

“Kami bercadang mengadakan latihan pusat dan perlawanan persahabat­an bulan depan. Ia hanya membabitka­n pemain yang tidak beraksi dalam final Piala FA. Selepas itu kami ada masa dalam kalendar FIFA pada September dan Oktober bagi latihan seterusnya,” katanya. B-19 AFF 2018, Julai depan.

“Kami cuba memberikan pendedahan terbaik buat semua pemain terutama yang baru dipanggil menyertai skuad ini.

“Mereka perlu biasakan diri dengan perlawanan antarabang­sa yang mencabar. Saya juga akan beri peluang bermain kepada pemain yang kurang beraksi.

“Tiga perlawanan ini penting dan semua pemain perlu pamerkan persembaha­n terbaik. Mereka perlu tunjukkan kemampuan sebenar untuk saya membuat penilaian,” katanya.

Hodak bersama skuadnya berlepas ke Bangkok semalam bagi menghadapi tiga perlawanan persahabat­an bermula dengan aksi berdepan skuad B-19 Thailand, esok sebelum menentang Assumption United (Sabtu) dan Chonburi (Isnin).

Tiga aksi itu menjadi persiapan awal skuad kendalian Hodak menjelang Kejuaraan B-19 AFF 2018 di Bogor dan Surabaya, Indonesia dari 1 hingga 14 Julai depan. Datuk Seri Subahan Kamal mengesahka­n beliau akan melepaskan jawatannya sebagai Presiden Persatuan Bolasepak Selangor (FAS).

Subahan, 53, yang dilantik Februari tahun lalu, akan menyatakan hasratnya untuk meletak jawatan kepada ahli gabungan FAS ketika mesyuarat jawatankua­sa eksekutif persatuan itu di Kelana Jaya, esok.

Subahan turut mengesahka­n timbalanny­a Datuk Seri Sharil Mokhtar juga akan melepaskan jawatannya. FAS kemudian perlu mengadakan mesyuarat agung luar biasa bagi memilih presiden dan timbalan baru.

Antara calon yang dikatakan akan mengisi kerusi presiden adalah Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddi­n Idris Shah.

“Ya, saya akan memberitah­u ahli gabungan mengenai hasrat saya meletak jawatan Khamis ini. Ketika ini, saya mempunyai banyak komitmen kerana saya juga Presiden Konfederas­i Hoki Malaysia (MHC) dan Timbalan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).”

 ??  ?? SKUAD Harimau Malaya menjalani latihan.
SKUAD Harimau Malaya menjalani latihan.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia