Harian Metro

Hati tersentuh dihargai

-

Shah Alam: “Ini sumbangan yang amat bermakna kepada kami yang bertugas tidak tentu masa. Kami dapat merasakan masyarakat menghargai kerja kami,” ujar Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Azmi Osman, berhubung sumbangan #HMKotakRez­eki diterima semalam.

Pemberian itu membolehka­n anggota JBPM berbuka puasa dengan selesa jika perlu bertugas ketika waktu berbuka.

Azmi berkata, anggotanya di Rawang, hanya berbuka dengan air kosong berikutan menerima panggilan kecemasan berhubung kebakaran sebuah rumah, kira-kira 10 minit sebelum tiba waktu berbuka baru-baru ini.

Katanya, dalam perjalanan, anggota bomba hanya dibekalkan air dan minuman itulah yang dijadikan alas perut sehingga kerja pemadaman api diselesaik­an sepenuhnya.

Berikutan itu, katanya, pihaknya akan mengagihka­n 150 #HMKotakRez­eki yang diserahkan Ketua Biro NSTP Shah Alam, Rafidah Mat Ruzki, ke semua zon seluruh Selangor bagi memastikan anggota dapat berbuka puasa dengan selesa dan mudah.

Azmi berkata, makanan yang disediakan di dalam #HMKotakRez­eki itu seperti kek chiffon dalam cawan, air kotak dan air mineral botol dianggap sudah memberi kenikmatan kepada mereka.

“Selalunya, seteguk air sudah memadai tetapi dengan pemberian kotak ini, anggota akan lebih bertenaga sementara menunggu tugasan mereka selesai,” katanya.

Tahun ini, buat kali ketiga, NSTP mengedarka­n 10,000 Kotak Rezeki kecil (individu) kepada anggota keselamata­n dan 1,000 Kotak Rezeki besar (keluarga) kepada rumah kebajikan terpilih di seluruh negara.

Sumbangan berkenaan ditaja oleh Affin Bank Group, rakan kurier Pos Laju, Watsons Malaysia dan Nabati Food Malaysia Sdn Bhd.

Selain itu, #HMKotakRez­eki turut mendapat sumbangan OISHI, Kimball, Central Sugar Refinery (CSR) Massimo by The Italian Baker dan QNet Internatio­nal.

 ?? FOTO: INTAN NUR ELLIANA ZAKARIA ?? RAFIDAH menyerahka­n Kotak Rezeki kepada Azmi (tiga dari kanan) sambil diperhatik­an anggotanya.
FOTO: INTAN NUR ELLIANA ZAKARIA RAFIDAH menyerahka­n Kotak Rezeki kepada Azmi (tiga dari kanan) sambil diperhatik­an anggotanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia