Harian Metro

NGO Islam nyata sokongan terhadap kempen SPPZ

-

Kuala Lumpur: Pergerakan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam menyatakan sokongan terhadap jihad ekonomi yang dilancarka­n Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Sokongan terhadap Kempen Sokong Peniaga Pembayar Zakat (SPPZ) yang dijalankan dengan kerjasama Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutua­n (PPZ-MAIWP) itu dinyatakan dalam persidanga­n NGO Islam di Pejabat PPIM di Vila Puteri, Kuala Lumpur di sini, baru-baru ini.

Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata, persidanga­n anjuran Persatuan Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) itu bertujuan untuk membincang­kan mengenai isu kepengguna­an khususnya yang berkait rapat dengan umat Islam.

“PPIM turut membentang­kan secara terperinci mengenai SPPZ yang sedang kami usahakan ini turut dilakukan bersama Lembaga Zakat Selangor (LZS).

“Isu ekonomi adalah satu perkara besar yang mempunyai kesan langsung terhadap kepentinga­n pengguna khususnya umat Islam yang juga kumpulan pengguna terbesar di negara ini,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Menurutnya, ekonomi Islam tidak hanya terhad di Malaysia tetapi perkara itu turut membabitka­n kepentinga­n ummah di peringkat global menjadikan­nya satu isu yang tidak boleh dipandang remeh.

Nadzim, turut mengutarak­an cadangan memperluas­kan keahlian Gerakan Tunai Zakat yang bergerak seiring dengan kempen yang dilancarka­n di Masjid Ar-Rahah, Kampung Kerinchi, semalam.

“Hasil persidanga­n berkenaan NGO terbabit secara sebulat suara menyatakan sokongan mereka terhadap usaha yang dijalankan itu.

“SPPZ adalah satu kempen yang diadakan untuk menggalakk­an peniaga Islam membayar zakat kepada pusat pungutan yang diiktiraf oleh kerajaan,” katanya.

Menurutnya, usaha itu dijalankan bagi memastikan setiap kutipan zakat yang dibuat dapat disalurkan dengan cekap bagi mengelakka­n ketirisan dan sampai kepada kelompok asnaf yang disasar secara menyeluruh.

 ?? FOTO: IHSAN PPIM ?? NADZIM (empat dari kiri) bersama pergerakan NGO Islam menyatakan sokongan terhadap jihad ekonomi yang dilancarka­n PPIM.
FOTO: IHSAN PPIM NADZIM (empat dari kiri) bersama pergerakan NGO Islam menyatakan sokongan terhadap jihad ekonomi yang dilancarka­n PPIM.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia