Harian Metro

182 penduduk dipindah sementara

- Ekhwan Haque Fazlul Haque ekhwan@nstp.com.my

Dua lelaki maut selepas kereta dinaiki merempuh sebuah pacuan empat roda yang terbabas dalam kemalangan di Kilometer 90, Jalan Betong-Sarikei di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 1.40 tengah hari itu, Lo Sin Hee, 56, disahkan maut di lokasi kejadian, manakala penumpang, Albert Lau Zheng, 11, meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Betong.

Kedua-dua mangsa yang menaiki Proton Savvy disahkan meninggal dunia akibat parah di kepala dan badan.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkua­saan

Trafik Sarawak, Superinten­dan Alexson Naga Chabu berkata, kemalangan berpunca apabila sebuah Toyota Unser dipandu seorang wanita dari arah Bintulu ke Kuching hilang kawalan sebelum memasuki laluan bertentang­an.

Katanya, pada masa yang sama, sebuah

Toyota Hilux dari arah bertentang­an yang dipandu seorang anggota polis tidak sempat mengelak sebelum kenderaan itu bertembung.

“Akibatnya, Toyota Hilux berkenaan melintang di tengah laluan menyebabka­n kereta dipandu mangsa tidak sempat mengelak lalu Bau: Banjir kilat yang melanda selepas hujan lebat semalam memaksa

182 penduduk Kampung Tringgus, di sini, ditempatka­n di pusat pemindahan sementara.

Mereka terdiri daripada 27 keluarga iaitu 69 lelaki dewasa, 68 wanita dewasa, 39 kanak-kanak dan dua bayi.

Jurucakap Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Sarawak memaklumka­n pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian banjir merempuh kenderaan itu.

“Pemandu Toyota Unser dan penumpang Toyota Hilux tidak mengalami kecederaan, manakala pemandu pacuan empat roda itu pula mengalami kecederaan ringan.

“Mangsa yang disahkan maut dibedah siasat di Hospital Betong dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987,” katanya.

Alexson berkata, saksi kejadian diminta tampil menghubung­i polis bagi menyalurka­n maklumat. itu pada jam 7.46 malam.

“Berikutan itu, empat anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Bau dikerah ke lokasi untuk membuat pemantauan.

“Keadaan banjir semakin membimbang­kan menjelang tengah malam sehingga memaksa 182 penduduk kampung itu dipindahka­n ke Dewan Bung Sirajak,” katanya.

Beliau berkata, pemantauan mendapati air di kampung berkenaan mulai surut dan penduduk dibenarkan pulang ke rumah masing-masing selepas keadaan disahkan selamat serta terkawal,” katanya.

Sementara itu, aktivis masyarakat dari Persatuan Kebajikan Harapan Kuching (Kuching Hope), Kelvin Wan berkata, pihaknya menghantar bantuan segera kepada mangsa banjir di kampung itu.

“Kami menghantar keperluan segera seperti makanan dan air minuman selain susu serta lampin untuk bayi,” katanya.

 ?? FOTO
FOTO: ?? MAYAT mangsa yang terbabit dalam kemalangan membabitka­n tiga kenderaan di Kilometer 90 Jalan BetongSari­kei.
KEADAAN kenderaan yang terbabit dalam kemalangan melibatkan kereta
Proton Savvy, Toyota Unser dan Toyota Hilux di Kilometer 90 Jalan
Betong-...
FOTO FOTO: MAYAT mangsa yang terbabit dalam kemalangan membabitka­n tiga kenderaan di Kilometer 90 Jalan BetongSari­kei. KEADAAN kenderaan yang terbabit dalam kemalangan melibatkan kereta Proton Savvy, Toyota Unser dan Toyota Hilux di Kilometer 90 Jalan Betong-...
 ??  ?? KELVIN berbual dengan mangsa terjejas banjir selepas menghantar bantuan segera di Kampung Tringgus, Bau.
KELVIN berbual dengan mangsa terjejas banjir selepas menghantar bantuan segera di Kampung Tringgus, Bau.
 ??  ?? KELVIN (berdiri empat dari kanan) menghantar bantuan segera kepada mangsa banjir di pusat pemindahan sementara, Dewan Bung Sirajak, Bau.
KELVIN (berdiri empat dari kanan) menghantar bantuan segera kepada mangsa banjir di pusat pemindahan sementara, Dewan Bung Sirajak, Bau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia