Harian Metro

Aksi sulung penentu nasib J

-

urulatih Croatia, Zlatko Dalic menjangkak­an perlawanan pembukaan Piala Dunia menentang Nigeria bakal menyediaka­n laluan berliku buat mereka.

The Fiery Ones dijadual bertemu juara tiga kali Afrika itu pada 17 Jun ini sebelum mengharung­i perlawanan dengan dua lagi pasukan dalam Kumpulan D - Iceland dan Argentina.

Skuad Super Eagles menikmati prestasi positif sejak Gernot Rohr mengambil alih tampuk kejurulati­han pada 2016, membantu pasukan melayakkan diri ke peringkat dunia dengan begitu mudah.

Dan pengendali Croatia berusia 51 tahun yang kerap menerapkan taktikal Jerman menjangkak­an perlawanan sengit dengan kelab dari barat Afrika itu.

“Perlawanan pertama menentang Nigeria akan menjadi kunci utama bagi pasukan kami,” kata Dalic. “Kami bertemu pasukan Afrika.

“Mereka mempunyai jurulatih Jerman yang sudah mengubah corak permainan mereka dan memperkena­lkan ramai pemain muda dalam pasukan kebangsaan yang sudah tentunya mempunyai

(gambar)

keinginan tinggi, bercita-cita besar dan itulah kelebihan mereka. Ini akan menjadi perlawanan paling sukar buat kami.”

Bercakap mengenai perlawanan menentang Argentina yang diketuai Lionel Messi, Dalic berkata: “Bagi saya, perlawanan menentang Argentina akan menjadi mudah dalam

 Croatia waspada taji Super Eagles pada perlawanan pembukaan

kumpulan ini. Kami menentang pasukan pilihan untuk menjuarai Piala Dunia.

“Mana-mana pasukan yang disertai Messi mampu melakukan keajaiban. Bagi saya, dia adalah pemain terbaik di dunia. Ia akan menjadi satu perlawanan yang hebat untuk kedua-dua pasukan yang menggarapk­an

 ??  ?? DALIC (kanan) berkata sesuatu kepada pemain Croatia ketika sesi latihan.
DALIC (kanan) berkata sesuatu kepada pemain Croatia ketika sesi latihan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia