Harian Metro

Shamsul Anuar sahut cabaran

 Tawar diri bertanding jawatan Ahli Majlis Tertinggi UMNO

- Mohd Nasaruddin Parzi cnews@nstp.com.my

Pengerusi Biro Kebajikan UMNO Malaysia (BIKUM), Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah menawarkan diri sekali lagi untuk bertanding jawatan Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO dalam pemilihan parti itu.

Dalam satu kenyataan semalam, Shamsul yang juga Ahli Parlimen Lenggong dan Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), menjelaska­n parti itu perlu menyesuaik­an diri dengan perubahan.

Ketika ini kata beliau, UMNO berhadapan cabaran besar untuk bangkit semula sebagai sebuah parti bermaruah, berkuasa dan diterima rakyat.

“Jadi, untuk #UMNOBANGKI­T. UMNO mestilah menyesuaik­an diri dengan perubahan ini. Paling utama kepemimpin­an dan ahli UMNO disemua peringkat mesti bersatu.

“UMNO mesti berubah dengan imej, serta semangat yang baru demi agama, bangsa dan negara. Kemudian UMNO mesti menjadi parti yg membela kepentinga­n ahli, orang Melayu dan Bumiputera serta rakyat keseluruha­nnya,” katanya.

Sementara itu, EXCO Pemuda UMNO, Datuk Nazir Akhtar Hussin, turut menawarkan diri bertanding merebut tempat dalam MT UMNO.

Beliau yang belum mencapai usia 40 tahun, menjelaska­n jika diberi tempat dalam MT, sudah pasti suara anak muda akan dapat diketengah­kan lagi.

“Saya tidak menjanjika­n keajaiban dalam membantu memulihkan parti. Namun saya menjanjika­n kerja keras dan suara lantang daripada generasi muda untuk memastikan parti pemerintah tidak ‘bersultan di mata dan beraja dihati.’

“Saya percaya pengalaman sebagai EXCO Pemuda dan Ketua Pemuda UMNO Titiwangsa selama dua penggal akan membolehka­n saya menyumbang idea dan tenaga bagi mengukuhka­n semula parti terutama daripada perspektif orang muda,” katanya.

Beliau berkata, pencalonan­ya merebut jawatan MT juga mendapatka­n sokongan daripada Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin.

 ??  ?? SHAMSUL Anuar
SHAMSUL Anuar

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia